Elektrokolo

Vše o alternativních zdrojích energie.

Moderátor: rival

Odpovědět
django1
Zasloužilý člen
Příspěvky: 317
Registrován: úte 29 kvě 2012 6:38
Dal: 4 poděkování
Dostal: 60 poděkování

Re: Elektrokolo

Příspěvek od django1 »

Za jedno je to popsané v článku výše. Za druhé - LiFepo jsou vysoce tolerantní k vysokým nabíjecím i vybíjecím proudům, nikoli však k napětí. Opravdu setina voltu nad nebo pod koleno nabíjecí / vybíjecí křivky má fatální následky na životnost. Dokonce existují i " profi " nabíječe, které nabíjí oslnivým proudem, ale v konečné fázi nejsou schopné přebytek energie vyzářit skrz chladič a bohužel do accu pustí příliš veliké napětí. Životnost jde do kopru. Tohle nebezpečí u Lipol, nebo Lion paradoxně nehrozilo, protože konstrukce nabíječů stačily do dvou set Wattů.
Nabíječ olověných accu si s přesným napětím moc hlavu nedělá.


Zkus se podělit o své zkušenosti namísto hlásání své pravdy. Jsem huhu
Uživatelský avatar
Ondřej
Zasloužilý člen
Příspěvky: 285
Registrován: pát 22 zář 2006 10:49
Bydliště: j.Mor.
Dostal: 7 poděkování

Re: Elektrokolo

Příspěvek od Ondřej »

-produkuješ nějaký fantazie o setině voltu
-otravuješ s odkazem, na kterým není nic k věci

Já to považuju za spam, ale budiž.

http://www.auto88.cz/_info/Tests/GWL-Po ... e-Test.pdf -to strašlivý zlý nabíjecí koleno překročili 13 000x, s nulovým vlivem na celkovou kapacitu článku. =Míň piš/teoretizuj a víc študuj.

Ad tvůj podpis "Zkus se podělit o své zkušenosti namísto hlásání své pravdy" -zkus teď napsat svou zkušenost o tom, o čem mluvíš. Nebo alespoň materiály, ze kterých vycházíš. Jsem moc zvědav.


Uživatelský avatar
poota
Zasloužilý člen
Příspěvky: 5830
Registrován: stř 26 zář 2007 22:23
Bydliště: Praha
Dal: 1692 poděkování
Dostal: 2418 poděkování

Re: Elektrokolo

Příspěvek od poota »

To django1:
Promiň, ale na mě musíš trošku "pomaleji".
Abych si to ujasnil - protékající proud při nabíjení závisí na odporu baterie a rozdílu napětí. Nabíječky olověných baterií jsou konstruovány tak, aby nabíjely zhruba stále stejným proudem, takže na měnící se odpor baterie reagují změnou napětí, čímž ten proud udržují stále stejný až do doby, kdy považují baterku za nabitou. V tom okamžiku přecházejí na minimální "udržovací" proud, to znamená také na minimální rozdíl napětí.
V tom, co píšeš, se tudíž nějak nevyznám.
Při daném odporu není možné docílit velkého proudu malým rozdílem napětí. Takže jestli si musí nabíječka hlídat přípustný rozdíl napětí a nebo nějaké maximální přípustné, tak musí nutně měnit velikost proudu, čili ten nemůže být konstantní ani při stále stejném odporu baterie.
Když navíc píšeš, že správné nabíjení těchto (LiFePo4) baterií nejsou schopny zajistit ani "profi" nabíječky, tak snad nemá smysl tyhle baterie používat?!?
Omlouvám se, ale chtěl bych v tom mít trochu jasněji.

Zdravím - poota


Dr.Ont Geront Senilisimus/GeroDront/DeGe
django1
Zasloužilý člen
Příspěvky: 317
Registrován: úte 29 kvě 2012 6:38
Dal: 4 poděkování
Dostal: 60 poděkování

Re: Elektrokolo

Příspěvek od django1 »

poota :
Ano, jde o to maximální napětí.
Co se týče profi nabíječek - neznamená to, že všechny nabíječky jsou špatné. Znamená to, že některé nabíječe tyto accu ničí, jejich software nezvládá uregulovat konec nabíjení.


Zkus se podělit o své zkušenosti namísto hlásání své pravdy. Jsem huhu
Uživatelský avatar
poota
Zasloužilý člen
Příspěvky: 5830
Registrován: stř 26 zář 2007 22:23
Bydliště: Praha
Dal: 1692 poděkování
Dostal: 2418 poděkování

Re: Elektrokolo

Příspěvek od poota »

Takhle už to chápu - dokonce i já. :D
Jenomže to znamená, že nabíječka musí mít nastavené určité napětí, přes které se nesmí dostat. Což taky znamená, že nemůže nabíjet konstantním proudem po celou dobu nabíjení.
Lépe řečeno, možné by to bylo, ale pak by se muselo celou dobu nabíjet jenom proudem, který by odpovídal rozdílu napětí plně nabité baterie a jejím maximálním povoleným napětím.
Konstrukčně je jednodušší držet na nabíječce to maximální bezpečné napětí, takže proud bude po celou dobu nabíjení klesat podle rozdílu napětí, nanejvýš snad s nějakým omezením proudu při připojení "prázdné" baterie.
Zároveň to znamená, že na to, co se o těchto bateriích a jejich nabíjení píše, se nedá spolehnout.

Zdravím - poota


Dr.Ont Geront Senilisimus/GeroDront/DeGe
django1
Zasloužilý člen
Příspěvky: 317
Registrován: úte 29 kvě 2012 6:38
Dal: 4 poděkování
Dostal: 60 poděkování

Re: Elektrokolo

Příspěvek od django1 »

No, vlastně máš pravdu. Proto je to tak složité. Protože proud na konci nabíjení rychle klesne ( snažíme se nabít co největším proudem kvůli době nabíjení ), konstrukce nabíječe, který zpravidla obsahuje spínaný DC-DC konvertor ve spojení s nízkým vnitřním odporem accu způsobí překročení maximálního napětí. Dneska už se tohle ví a nabíječe LiFepo mají upravený software tak, aby začal proud omezovat o něco dříve a stihl " ubrzdit " konec. Jsou přizpůsobené i hardwareově. Moje informace o profi nabíječích byla trochu zavádějící - týkala se doby před deseti, dvanácti lety, když tento typ accu začínal a výrobci prostě upravili SW původně určený pro Lipol, Liion pouhým snížením koncového napětí. Přesto dodnes takový nabíječ v ceně 13tKč lze koupit. Kdybych našel USB kabel, nalogoval bych nabíjecí křivku a dal ji sem. V praxi nabíječe drží proud po co nejdelší dobu a omezují ho opravdu až v konci nabíjení.


Zkus se podělit o své zkušenosti namísto hlásání své pravdy. Jsem huhu
Uživatelský avatar
Ondřej
Zasloužilý člen
Příspěvky: 285
Registrován: pát 22 zář 2006 10:49
Bydliště: j.Mor.
Dostal: 7 poděkování

Re: Elektrokolo

Příspěvek od Ondřej »

Neboli, už to z tebe leze...

Realita: článek se ničí po překročení 4,25V. U 24V baterky by to bylo 8*4,25=34V. Povolený bezpečný napětí je 32V. Ošklivá nabíječka olova vypíná při dosažení 29,5V.


Powers
Stálý člen
Příspěvky: 83
Registrován: pon 27 črc 2009 14:17
Dostal: 2 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektrokolo

Příspěvek od Powers »

ak kupujem nabíjačku pre 36V pack hladal by som takú ktorá neprekročí tieto hodnoty
Lifepo4 43.8V
Li-ion 42.0V

nabíjačka nech má cenu okolo 30-50 eur ..


O elektrine nevim nič ...
Powers
Stálý člen
Příspěvky: 83
Registrován: pon 27 črc 2009 14:17
Dostal: 2 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektrokolo

Příspěvek od Powers »

bms ochrana by mala taktiež článok ochrániť .. no vzhadom k cene lifepo4 som to netestoval
lifepo4 batériu by som kupoval len s bms .. inak to by nemalo cenu ušetrit 20 eur a baterku zničit


O elektrine nevim nič ...
Powers
Stálý člen
Příspěvky: 83
Registrován: pon 27 črc 2009 14:17
Dostal: 2 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektrokolo

Příspěvek od Powers »

Ondřej píše:Nó... nějak opravdu tak:) Pozor, mezi světem a zivilizací je rozdíl. Ale kdo chce utratit 15 papírků, dokud ještě mají cenu, tak dám pár linků:

http://eclipsebikes.com/chainwheel-watt ... p-977.html
Větší výkony nedoporučuju, mají plno much. To rač vemte nějaký HUB.
Ondro jakú maš skusenosť s týmto do kopca ?
rýchlost,spotreba,zahrievanie motora ?
napr máš 3 km tiahly kopec so stúpanim cca 5% a chceš ho prejst bez šlapania
zvládne to ?

Napr ja mam 1kw hub motor , olovo batérie taký podobný kopec to víde motor riadiaca jednotka sa trochu zahreju no rýchlost neni nejako oslniva cca 10-12km/h


O elektrine nevim nič ...
Uživatelský avatar
Ondřej
Zasloužilý člen
Příspěvky: 285
Registrován: pát 22 zář 2006 10:49
Bydliště: j.Mor.
Dostal: 7 poděkování

Re: Elektrokolo

Příspěvek od Ondřej »

čau, o jednom kopci už jsem psal: extrém stoupání v lese, nepoužívaná měkká cesta plná listí, děr a klacků, zrálá na lakatoš nebo krosku - pořád vyjedu na nejlehčí převod se šlapáním, nijak extrémním. 1000W HUB by tam měl účinnost asi 30% a nahoře by byl poněkud upečenej.

Pak tu mám zápis: kopec >12°, 1,42km, spotřeba se šlapáním 29,4 Wh/km. Čas na vyjetí 3:41 (23km/h). Na kole bez šlapání nejezdím, páč nejsem zas takový retard. Pokud nechci šlapat, sednu na prcák nebo do auta. Ještě mě dostalo, že po vyjetí takovýho kopce byl motor jen vlažnej :shock: Zkus to s hubem a nezapomeň si vzít krajíc chleba, česnek, vajíčko...

Přehřívání a vypínání jsem zažil pouze při experimentálním ježdění na max bez šlápání (kolem 42km/h). Vypíná kolem 65°C.

10-12 km/h je na 1000W HUB celkem srandovní:) Problém bude asi to olovo a mizerná účinnost hubů při nízkých otáčkách, kdy klíďo klesá pod 50%, takže motor spíš funguje jako ohřívač výpletu...

Ještě jsem se zmínil o tom, že vyšší výkony Cyclonů jsou problémový. To dneska už celkem neplatí, poněvadž jsem se díval na jejich web a prodávaj už i Kelly kontrolér. A platí to hlavně u těch velkých "ždímačkových" motorů bez převodovky - nebrat!


Uživatelský avatar
Jim68
Zasloužilý člen
Příspěvky: 668
Registrován: úte 29 zář 2009 14:36
Dal: 1 poděkování
Dostal: 26 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektrokolo

Příspěvek od Jim68 »

Ve čtvrtek mi přijel dealer předvést elektrický trialový kolo až do práce (poptal jsem ho v e-shopu a už mi nedali pokoj). Mám teda metrák, pravda, ale převodovku to má a tak by to snad mohlo trochu jezdit, snad i skákat. Kdepak... Baterka v tom mrazu asi vytuhla a ta mrcha se plazila na plný kotel pomaleji než já pěšky. Černokněžník, co to přijel ukázat, do toho pořád šťoural šroubovákem a zaklínal to, aby to trochu jelo, ale bylo to pořád horší a horší, až to umřelo.
Takže se mi omluvil, naložil to do auta a zase zmizel v chumelenici. Zůstává mi osud šlapky. Šlapat.


Jim68
Be happy!
NAVAR
Zasloužilý člen
Příspěvky: 1739
Registrován: stř 16 dub 2008 10:00
Dal: 37 poděkování
Dostal: 262 poděkování

Re: Elektrokolo

Příspěvek od NAVAR »

Jim68 píše:Baterka v tom mrazu asi vytuhla a ta mrcha se plazila na plný kotel pomaleji než já pěšky. .
U olověné baterie co stupeň dolů od pokojovky to zhruba 1% kapacity dolů. Takže při nějakech -25C jste na půlce kapacity. Dobré je s tím v zimě počítat.


Není ani tak důležité najít "kámen mudrců" jako cesta k němu.
To co není vidět a ani není možno měřit nelze už z principu prohlásit za neexistující.
Pomož si sám, protože ti stejně nikdo jiný nepomůže.
Moderátor raději žádný než vadný.
Uživatelský avatar
Ondřej
Zasloužilý člen
Příspěvky: 285
Registrován: pát 22 zář 2006 10:49
Bydliště: j.Mor.
Dostal: 7 poděkování

Re: Elektrokolo

Příspěvek od Ondřej »

Ne nadarmo říkám, že olovo má už být v muzeích: Lifeypo má při -45°C 80% kapacity...
A co to bylo konkrétně za kolo?


Uživatelský avatar
Jim68
Zasloužilý člen
Příspěvky: 668
Registrován: úte 29 zář 2009 14:36
Dal: 1 poděkování
Dostal: 26 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektrokolo

Příspěvek od Jim68 »

Byla to spíš motorka, Oset, ten největší typ. Firma nejspíš zkrachovala nebo co ...


Jim68
Be happy!
Odpovědět

Zpět na „Jak na to...“