Jak se magnetuje "magneto" do motorky.

Vše o alternativních zdrojích energie.

Moderátor: rival

Uživatelský avatar
hapalainen
Starší člen
Příspěvky: 196
Registrován: stř 07 úno 2007 23:51
Bydliště: Norsko
Dostal: 1 poděkování

Jak se magnetuje "magneto" do motorky.

Příspěvek od hapalainen »

Chci se zeptat, jestli to někdo neví. Když jsem byl malej kluk, tak jsme doma měli starou JAWU, kde to magneto vyrábělo proud pro světlo a hlavně pro jiskru. Pamatuju si, že když magnet zeslábl, tak to mizerně svítilo a nakonec to nešlo našlápnout. Táta ten magnet sundal a já jsem s ním na kole jel do autoelektrikářské dílny tam to na počkání namagnetovali. Zaplatil jsem 5 Kčs a přívezl to domů. Motor startoval a svítil jako novej, ale pak to zase sláblo. Ta dílna už dnes neexistuje, vím ale že tam měli nějaké baterie, páč se někdy stalo, že mi řekli "přiď zítra, až budou nabitý baterky". Nemáte někdo popis toho přístroje, mám tu starej čézeťáckej motor a potřebuju to namagnetovat, jenže dneska to nikdo nedělá.


Hlavní je vyhrát zápas
Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

Příspěvek od Akord »

Nevím o tom prímo nic, ale mel bych nejdrív obavu(nemám zkušenost s tou baterií, jako v té dílne), jak udržet na uzde zkratový proud z baterie bez prepálení té cívky. To je dost jistejší pustit vybít kondenzátor, jak píšu posledne v magnetických motorech. Pokud tam meli v magnetickém obvodu ocelový doplnek, pak s propálením drátu takový problém není, magneto se však nemusí nabít naplno. Predpokládám, že víš, že magnety jdou na strídačku, a cívku je potreba otáčet. Magnety se po troše odmagnetují i pouhým vyndáváním rotoru/statoru, a mnohem více zkratem.


Uživatelský avatar
Aquarius1
Zasloužilý člen
Příspěvky: 1195
Registrován: ned 16 pro 2007 0:43
Bydliště: Planeta Země
Dal: 5 poděkování
Dostal: 20 poděkování

"magneto" do motorky.

Příspěvek od Aquarius1 »

Tak to by mne zajímalo taky,jedno magneto jsem totiž rozebral a ty magnety se střídají s kovovými nástavci (ty jsou vidět uvnitř magneta).Magnety jsou zality v tom hliníku a nejsou vidět.


Věřím že v jednoduchosti bude ta pravá příčina neúspěchu dosavadního bádání,jelikož se bastlíme (a to i já) ve vymýšlení složitých mechanismů.
Uživatelský avatar
Marteen
Stálý člen
Příspěvky: 86
Registrován: pát 14 zář 2007 19:42

magneto

Příspěvek od Marteen »

Na internete som videl navod. Skusim ho pohladat.

POZOR TENTO POSTUP JE ZIVOTU NEBEZPECNY.
POUZITE OCHRANNE POMOCKY, OKULIARE A GUMENE RUKAVICE!!!

Pri magnetizacii treba pouzit povodnu cievku.
Magneto bude umiestnene na motorke a dnu ostane jedna cievka(nie inducna) Magnet otocenim rotora treba presne umiestnit k cievke a zabezbecit proti posunu.
Pripravis si kondenzator (neviem presne velkost 220uF/400V? cim vyssia hodnota tym vyssi prud cievkov! ), usmernis sietove napetie a pomocou odporu nabijes kondenzator. (POZOR CCA 300V)
Kondenzator potom pripojis na cievku jeden pol na blok motora a druhy pol na vyvod k cievke. (je mozne, ze cievka to neprezije
hlavne stare poskodene cievky) polarita bude zodpovedat smeru pozadovaneho magnetickeho pola treba si to vyskusat pomocou maleho napatie cievka sa musi pritahovat k magnetu.

Tento postup treba zopakovat pre kazdy magnet na rotore!

Vela stastia.


Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

Příspěvek od Akord »

Cievka to na 100 percent prežije, lebo príklad slušnej hranice prežitia je viac ako 50m dĺžky drôtu cievky, hrubší drôt ako 0.5mm, a kondenzátor menší, než 2200M/400V. Menší kondenzátor alebo väčšia dĺžka drôtu umožňuje ešte menší priemer drôtu. Nie je celkom pravda, že čím vyššia kapacita kondenzátora, tým väčší prud cievkou. Iba trvá dlhší čas, a prekonáva sa protichodný vplyv indukčnosti. Maximálny prúd je daný tými 300V po nabití lomeno odpor cievky, pokojne môže byť 100A aj viac, keďže trvá len taký krátky čas, aký zodpovedá vybitiu uvedeného kondenzátora.


Uživatelský avatar
hapalainen
Starší člen
Příspěvky: 196
Registrován: stř 07 úno 2007 23:51
Bydliště: Norsko
Dostal: 1 poděkování

Příspěvek od hapalainen »

No možná jsem zatajil, že jsem vyučenej dráteník a něco o tom vím. Cívkou, co je na motorce to nepůjde ani náhodou, protože magnetická indukce vzhledem k jejímu odporu bude nedostastečná /prostě ty ampérzávity tam nebudou. Rovněž vzduchová mezera bude vadit. Také samozřejmě vím, že magnet je čtypólový. Ti borci v roce 1960 nemohli mít nic světoborného, určitě to pocházelo z pevní republiky, pamatuju se, že když to dělali, tak tam klapal nějaký stykač asi tak po pěti sekundách, mohlo to cvaknout tak přibližně dvacetkrát. Bylo jim úplně jedno, jestli to byl magnet z Čízy, nebo z Robota a nebo z Maneta. To znamená, že to muselo být nastavitelné, neboť každý má jiný průměr. Včera se mi ozval chlapík, který tam dělal, ale bohužel si nepamatuje detaily (chápu to, že jestli továrník vyinkasoval 5 Kčs, tak dělník dostal 50 hal. tak proč by si to bral do hlavy). Jen si pamatoval, že měli kompas, podle kterého ten bazmek museli orientovat při nasazení na ten magnetovací přístroj. Počet baterií byl čtyři, nebo šet s kapacitou 180 Ah, to už přesně neví. Kabely k tomu vedly jako od svářečky a prý se to pěkně ohřálo.
Já se těšil, že se ozve někdo, kdo to má zachráněné doma a nabídne to k odkoupení.


Hlavní je vyhrát zápas
lajos
Zasloužilý člen
Příspěvky: 2444
Registrován: pát 25 lis 2005 14:32
Bydliště: Liberec
Dal: 471 poděkování
Dostal: 212 poděkování

hapalainen

Příspěvek od lajos »

čtyři baterky, 180Ah-tak to musela být slušná mrda, to bych ty svorky připojovací nechtěl držet a chudáci stykače.


Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

Příspěvek od Akord »

To bylo dost zábavné. V chaosu zní nekdy veci dost dramaticky, nebo zábavne.
Cívky se železem sice nejsou zdaleka extra rešení, ale v nouzi neco udelají, zvlášte pres ten kond nabitý na 300V, ten poskytne mnohem vetší ampérzávity, než ta baterka, protože její ampérhodiny a treba i 48V spolu takové ampérzávity, jako ten kond zdaleka nezvládnou.
Navíc kdo uhodne s baterkami celkový čas(na pečení), kond delá vhodný čas automaticky. Je samozrejmé, že se železo v obvodu presytí, a indukcí v jistém čase brání, ale neco to udelá.
To je taková magnetizace silou, nebo lešenárskou trubkou, taky bych to baterkama a železem nedelal. Vzduchová mezera muže vadit méne, než okolní presycené železo, ale v prípravku se dá dost vyloučit. Alnico se muže tímhle dost spravit, prípadný ferit už ani ne. Trochu váhám, co napsat k tomu 4pólu, mám spíše pocit, že treba magnetu na kdysi mém pionýru bylo 6, a ne 4, ale zase cívky byly tuším 4, opravte me prosím, nepamatuji si to (jednosedadlák s normálním vinutím). Tím by se trochu menila politika. Pokud se jedná o vnejší segmentové cívky, jako byly treba novejší pionýry, babetty..., pak lze vybrat tu nejmohutnejší, i když vetšinou stejne nezasahuje celý prurez magnetu, a to je nevýhoda. S tema vzduchovýma magnetizačníma cívkama odpadnou problémy s presycením, prípadne s indukčností, ale zpusob je méne blbuvzdorný.


Zpc.Elservis
Stálý člen
Příspěvky: 92
Registrován: úte 13 bře 2007 21:44
Bydliště: Plzeň

přemagnetizace

Příspěvek od Zpc.Elservis »

Dal jsem pracně dohromady útržky poznámek a vzpomínek kterak jsme na počátkem let osmdesátých přemagnetovávali permanentní magnety. Tehdy někdy vyšly nějaké zmínky o této problematice v AR a něco podobného myslím asi o deset let později. Bylo uvažováno několik způsobů. Např. provlečení dostatečně silného vodiče mag. systémem a připojení na baterii 180 AH. Nebo totéž připojit na stejnosměrný svářecí agregát. Autor sám připouštěl nevalný výsledek. Další způsob byl použít pulsní laser. Pravidlo, které tehdy platilo - nic není a přesto se všechno sežene - neplatilo. Pulsní laser jsme nesehnali. Asi proto, že tento autor byl asi angličan. Stejně by tam byly potíže s malou délkou pulsu - několik tisícin sekundy. Další možnost- výboj z kondenzátorů. Sehnat speciální pulsní kondy které by vydržely velké dynamické síly při zkratovém vybíjení byl taky sysifovský úkol. Potom se naštěstí objevil návod na použití pulsního svářecího stroje. To byla ovšem jiná káva. VUZ 250 jsme si obstarali takřka obratem. Tedy né že by šel k nám domů. Museli jsme za ním. Stroj bylo třeba nastavit na jednu půlperiodu - odpojit jeden thyratron aby se zapálil jenom jeden ignitron. Přemagnetovávané magnety byly tvaru cosi jako podkova s kulatým otvorem. Pro uzavření mag. systému bylo třeba vyrobit ocelové můstky. Jako závit jsme použili měděnou kulatinu o prům. asi 30 mm., délky 10 - 12 cm. Max. výkon stroje, který byl asi 80 kA v sekundárním okruhu byl zcela dostatečný. Přemagnetizace se povedla dokonale jedním pulsem. Bylo by samozřejmě možno použít opakované pulsy, ale nebylo to ani jednou třeba.


Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

Příspěvek od Akord »

Není divu, že speciální kondy, pokud žádný odpor ve forme medené kulatiny. Pokud však cívka s rozumným odporem, tak stačí i méne speciální kondy, nebo bežné. Kulatina má navíc zbytečne problém s ampérzávity. I na neodym se používá i nekolik desítek závitu jenom vzduch, pokud je baterie jako skríňka, pokud je to nebaterie, je treba závitu víc, a to je i dobre, nač do okruhu dávat protibouchací odpor. Místo stykače to vydrží i treba ČKD tyristor, nebo podobné polovodiče, neco jako tyratron a ignitron je dnes komplikace. Ocelové doplnující mustky nebo nástavce odtud potud, v prípade pulsní magnetizace mohou situaci občas zlepšit, jindy zhoršit, podle celkové konstalace. Pro jistotu 80kA v jednom závitu je stejný účinek jako 800A ve 100 závitech. Na ocel však stačí kolem 4kA, Alnico do tech 80kA. Ferit i víc, a neodym víc jak 10x víc proti Alnicu. No ale vše pro délku magnetické siločáry 1m. Pokud nám stačí 10cm strední siločára, odpovídající asi 4cm dlouhému magnetu ve smeru magnetizace, pak stačí 10x menší proud, a to bez jakýchkoli ocelových mustku a nástavcu. S nástavci muže být dále proud nebo ampérzávity opet výrazne nižší, pokud nenastanou potíže s rozptylem, presycením a nedostatečnou indukcí. Z takových proudu už nejde takový strach jako z desítek kA.


Uživatelský avatar
hapalainen
Starší člen
Příspěvky: 196
Registrován: stř 07 úno 2007 23:51
Bydliště: Norsko
Dostal: 1 poděkování

Příspěvek od hapalainen »

Tak už vím, jak to měli udělané. Mluvil jsem s pánem, který v té autoelektrikářské dílně za mlada dělal a podílel se na stavbě toho zařízení. Měli to udělané jako stavebnici, mohli měnit rozteč i počet pólů (6, 4), napájeno 24V (dvě a dvě baterie v sérii) Cívky měly asi 50 závitů pr. 3mm a slušně se ohřívaly.


Hlavní je vyhrát zápas
hejkal2
Nový člen
Příspěvky: 16
Registrován: pát 02 črc 2010 20:55

akord

Příspěvek od hejkal2 »

Akord píše: Magnety se po troše odmagnetují i pouhým vyndáváním rotoru/statoru, a mnohem více zkratem.
O vyndávání magnetu z cívek a jeho oslabování říkal kolega, mě se to nějak nezdálo. Prý tak spolehlivě poškodíš i krokové motory.
Loni jsem řešil jak vyrobit stabilizátor napětí na Pionýrovi, když tam mám magneto z Jawy 555. Je vícepólové a dává větší napětí. Pálí to i 12V žárovky.
Nedořešil jsem to. Kluci z webu http://www.elweb.cz mi dali schéma, které přepětí zkratuje. To se mi nelíbí. Originál Pionýr to prý vydrží, ale Jawa555 nevím. Nechci riskovat jediné mé zapalování, které mám připojené na tyristorové zapalování. Simson také ořezává přepětí elektronikou.
Myslíš, že by šel navrhnout stabilizáror, který by to přepetí omezil, ale nepoužíval zkaratování? Navíc nechci zasahovat do zapojení, takže by to muselo omezovat střídavé napětí po jednom drátu. Kostra-drát. :?:
Za druhé, v práci jsem spolehlivě kolegovi odmagnetoval magnet na nástěnku neodymem :D Pak jsem ho opět namagnetoval, ale nebylo to hned! Musel jsem navíckrát. Opět potvrzuji, že nabíjení magnetu se provádí způsobem, že se magnety musejí přitahovat, nikdy naopak! Bylo zajímavé, jak se od sebe feritový s neodymem odpuzovali, překonal jsem jejich odpudivost, pak se slepily a ferit zemřel :lol:


Uživatelský avatar
hapalainen
Starší člen
Příspěvky: 196
Registrován: stř 07 úno 2007 23:51
Bydliště: Norsko
Dostal: 1 poděkování

Pálí žárovky

Příspěvek od hapalainen »

Když jsem měl Pionýra 550, tak ten měl v reflektoru tlumivku. Ta když tam nebyla, tak to pálilo žárovku 12V. Teď měl kluk problém s Babettou. Byla tam původní žárovka 6V a svítilo to normálně. Protože s tím začal jezdit, tak jsem mu koupil náhradní žárovky jak dopředu, tak dozadu. A aby byla tutovka, tak jsme je vyměnili za nové. Jedenkrát přidal plyn a bylo po nich. Tak jsme chtěli dát z5 původní, ale ta přední upadla a vlákno fuč. Další nová odešla hned po nastartování. Tak jsem zkusil 12V žárovky a odešly po prvním přidání plynu. Napětí naprázdno při otáčkách 35V ! 24V žárovky sice vydržely, ale v otáčkách svítily tak bíle, že bylo jasné že se brzy přepálí. Stabilizátor (žrout) co se prodává jsem zavrhl. Tak jsem si vzpomněl na tu tlumivku z Pionýra a v zásobách jsem našel nějaké trafíčko, které se hodilo rozměrem. Zkusil jsem ho zapojit a "sráželo" to moc. Tak jsem odmotal jednu vrstvu a ještě to nestačilo. Po odmotání druhé vrstvy se dostavil výsledek. Obě žárovky jsou na 24V, Babetta svítí a při tom i troubí a po dvou letech obě žárovky neshořely.
Na netu jsem našel informaci, že se na Babettách po letech něco podělá a pak začnou pálit žárovky. Ale tak tomu není. Slovenský výrobce dával žárovky s jinou chrakteristikou a problém nastal až když se přestaly vyrábět a nahradily je jiné s jinou charakteristikou. Tlumivka problém řeší, protože s otáčkami stoupá nejen napětí, ale i kmitočet a tady se reaktance velice příznivě projeví. Na volnoběh je to trochu podžhavené, ale se stoupajícími otáčkami se svítivost zvýší a příliš se nemění.
Původně to troubilo jenom při vypnutém světle a to už dnes není možné použít.


Hlavní je vyhrát zápas
Uživatelský avatar
Bulganin
Stálý člen
Příspěvky: 33
Registrován: pát 16 říj 2009 20:34
Dostal: 1 poděkování

Mám stejnej problém, vyzkouším.

Příspěvek od Bulganin »

Na to, žes hokejista seš docela namáklej.


Uživatelský avatar
hapalainen
Starší člen
Příspěvky: 196
Registrován: stř 07 úno 2007 23:51
Bydliště: Norsko
Dostal: 1 poděkování

Namáklej

Příspěvek od hapalainen »

Dík za uznání, s tím gumovým vdolkem už budu stejně končit.


Hlavní je vyhrát zápas
Odpovědět

Zpět na „Jak na to...“