Aktuálně: Probíhá přechod na novou verzi fóra. Postupně bude upravován vzhled a funkčnost fóra. Nahlaste prosím nalezené chyby...

Větrná elektrárna (levně)

Vše o alternativních zdrojích energie.

Moderátor: Rival

Odpovědět
bigben
Starší člen
Příspěvky: 105
Registrován: úte 29 pro 2009 17:00
Dostal: 12 poděkování

Re: Větrná elektrárna (levně)

Příspěvek od bigben »

Zrovna včera jsem motor měřil-při cca 3ot./s je na mém motoru cca 12V a H4 žárovka krásně svítí při 4ot zhruba 13,5-14 V-motor je prý 24V a 250W-ale čert jim věř-já to koupil i s kolem-nějaká čína.Snesl klidně i 36V.Regulátor bez potíží.Pokud by si objednával ten 500W motor od alibaby na kolik by vyšel?možná bych do toho šel s tebou.Napětí je střídavé.


Honza20
Nový člen
Příspěvky: 4
Registrován: stř 07 bře 2012 12:17

Re: Větrná elektrárna (levně)

Příspěvek od Honza20 »

Ten motor od alibaby 24-48 V 180-650W vyjde pocitam na 2000 Kc ( plus nejake postovne snad jen 300 ??? ). Jeste me zajima, jaky kroutici moment jsi pri zkousce potreboval, tj. jak velky savonius je asi tak zapotrebi?? Myslim, ze ho budu kupovat. Jeste se ozvu. H


NAVAR
Zasloužilý člen
Příspěvky: 1739
Registrován: stř 16 dub 2008 10:00
Dal: 37 poděkování
Dostal: 262 poděkování

Re: Větrná elektrárna (levně)

Příspěvek od NAVAR »

Honza20 píše:Ahoj na foru. Planuji postavit mensi vetrnou verikalni elektrarnu nejspis se Savoniovou turbinou. Nasel jsem na netu dle meho nazoru cenove dostupne cyklomotory http://german.alibaba.com/product-gs/ce ... 56988.html . Myslim, ze by sel i docela dobre spojit s rotorem, jehoz horni a spodni cast by tvorily rafky od kola s klasickym vypletem mezi nimiz by byly obezne lopatky a ukotvit do ramu. Mate nekdo s cyklomotorem zkusenosti, nebo alespon predstavu, jak se cyklomotor chova pri rozbehu?? Jaky muze klast odpor a jak velka musi byt turbina?? Jak se chovaji Vase po domacku vyrobene alternatory, jestlize je zapojim jako motor (otacky, vykon...) ?? Dekuji za info a cas Honza
Co jsem se koukal na kroutící moment u motoru 24V/250W tak to bylo 10N/m max 36N/m. Snad tato informace napomůže.
Vše bude samozřejmě záviset na tom jak se motor zatíží.


Není ani tak důležité najít "kámen mudrců" jako cesta k němu.
To co není vidět a ani není možno měřit nelze už z principu prohlásit za neexistující.
Pomož si sám, protože ti stejně nikdo jiný nepomůže.
Moderátor raději žádný než vadný.
Honza20
Nový člen
Příspěvky: 4
Registrován: stř 07 bře 2012 12:17

Re: Větrná elektrárna (levně)

Příspěvek od Honza20 »

bigben píše:Zrovna včera jsem motor měřil-při cca 3ot./s je na mém motoru cca 12V a H4 žárovka krásně svítí při 4ot zhruba 13,5-14 V-motor je prý 24V a 250W-ale čert jim věř-já to koupil i s kolem-nějaká čína.Snesl klidně i 36V.Regulátor bez potíží.Pokud by si objednával ten 500W motor od alibaby na kolik by vyšel?možná bych do toho šel s tebou.Napětí je střídavé.
Jdu do toho motoru. Pripojis se,nebo pockas, jak to dopadne s mym nakupem?? H


bigben
Starší člen
Příspěvky: 105
Registrován: úte 29 pro 2009 17:00
Dostal: 12 poděkování

Re: Větrná elektrárna (levně)

Příspěvek od bigben »

Honza20 píše:Ten motor od alibaby 24-48 V 180-650W vyjde pocitam na 2000 Kc ( plus nejake postovne snad jen 300 ??? ). Jeste me zajima, jaky kroutici moment jsi pri zkousce potreboval, tj. jak velky savonius je asi tak zapotrebi?? Myslim, ze ho budu kupovat. Jeste se ozvu. H
Kolo jsem otočil klasicky na řídítka a sedlo a poháněl rukou přes stupačku-převod do rychla a dost fuška to byla.A jak sem měřil točky?Natočil sem se na kameru , to pak hodil na HDD v rekordéru a pak posouval počítal a koukal na posun časový.A do toho motoru bych šel-ještě mám teda v záloze něco levného , ale dodavatel nezná ani parametry http://ctyrkolky-hsun.cz/eshop/?1032,el ... etne-rafku a je tam motor i pro kolo, ale za stejný peníze a mohl by mít menší výkon.


Honza20
Nový člen
Příspěvky: 4
Registrován: stř 07 bře 2012 12:17

Re: Větrná elektrárna (levně)

Příspěvek od Honza20 »

bigben píše: Kolo jsem otočil klasicky na řídítka a sedlo a poháněl rukou přes stupačku-převod do rychla a dost fuška to byla.A jak sem měřil točky?Natočil sem se na kameru , to pak hodil na HDD v rekordéru a pak posouval počítal a koukal na posun časový.A do toho motoru bych šel-ještě mám teda v záloze něco levného , ale dodavatel nezná ani parametry http://ctyrkolky-hsun.cz/eshop/?1032,el ... etne-rafku a je tam motor i pro kolo, ale za stejný peníze a mohl by mít menší výkon.
Jestli do toho jdes, tak to nejak musime udelat aspon s malou zalohou, aby jsem nakonec nemel dva. Nebo mas nejaky napad, jak to vyresit jinak?? H


bigben
Starší člen
Příspěvky: 105
Registrován: úte 29 pro 2009 17:00
Dostal: 12 poděkování

Re: Větrná elektrárna (levně)

Příspěvek od bigben »

Jo-veřejně se tady zavazuji odebrat od tebe motor pokud to vyjde do 2500 Kč.Sice je to čína , ale snad ta kvalita bude v poho.Napiš kdyžtak na bigben.m@seznam.cz ať nezatěžujem forum-dali si s tím hodně práce to vyčistit.Jo napiš kolik zálohu.


-JoeF1-
Nový člen
Příspěvky: 16
Registrován: stř 11 dub 2012 21:10
Bydliště: severní čechy

Re: Větrná elektrárna (levně)

Příspěvek od -JoeF1- »

Zdravím,
Včera jsem našel toto forum úplně omylem, když jsem hledal vše o N.Tesla a k mé radosti jsem našel toto téma. Bohužel jsem tu nenašel to co jsem doufal že najdu. Potřeboval bych udělat VE tak aby mi dobíjela autobaterie. Potřeboval bych poradit jaký alternátor, regulátor atd aby to fungovalo a abych si s tím ve finále dokázal rozsvítit alespoň 2-3 H4. Upozorňuji vás, že jsem amatér tak doufám, že se mi hned nevysmějete a neodbudete slovy raději nic nedělej. Předem děkuji všem co pomohou.


Slavek Krepelka
Zasloužilý člen
Příspěvky: 6292
Registrován: ned 07 bře 2010 3:35
Bydliště: Ottawa, Canada, dočas. Praha
Dal: 2432 poděkování
Dostal: 3248 poděkování

Re: Trombón

Příspěvek od Slavek Krepelka »

poota píše:Tak jste mi to vysvětlili tak dobře, že jsem pochopil, že žádnej pohybující se vzduch nebude tak blbej, aby z nějaký roury, která se zužuje, proudil rychleji, než do ní.
Akord to, dle Petera, upřesnil takto:
Nejde proste cokoli hmotné včetne vzduchu zrychlit, bez použití výkonu. Jde o hlavní argument, ne o nejakou pitomost.
Tak to jsem teda chtěl vidět na vlastní oči. Vyštrachal jsem hliníkový kónus dlouhý 19 cm, větší díra 9,5 cm a menší 5,5 cm. Plochy 72 cm2 a 24 cm2, takže výstupní plocha je zhruba třetinová. V proudu vzduchu je na výstupu vzduch znatelně rychlejší, ale určitě ne trojnásobně. Takže se dá říci, že vzduch to dělá mazaně tak, abychom měli pravdu všichni: na svoje zrychlení spotřebuje část výkonu, který má na vstupu.
Takže dál. Ventilátorek z počítače o průměru 5,5 cm jsem dal do téhož proudu vzduchu, po roztočení prstem držel nepříliš vysoké otáčky, již při malém vzdalování se zastavoval. S předřazeným kónusem se vstupem v tomtéž místě jej bylo také nutné roztočit prstem, otáčky byly znatelně vyšší a zastavovat se začínal po výraznějším vzdálení. Dalším krokem bylo přilepení kónusu/hrotu na stator vetilátorku tak, aby se proud vzduchu rozdělil do mezikruží na lopatky rotoru. Výstupní plocha se tak zmenšila o 7 cm2 a tedy na čtvrtinu vstupní. Otáčky snad stouply (spočítat jsem je nestíhal) a zvětšila se vzdálenost zastavování.
Protože mě zajímalo, jestli se nějak projeví vytvoření víru, přilepil jsem do kónusu dvě šroubovitá žebra. Jimi vytvořený vír se projevil citelným zvýšením výtokové rychlosti, pozorovatelným i slyšitelným zvýšením otáček a zvětšením vzdálenosti pro zastavování, dokonce již nebylo nutné ventilátorek roztáčet prstem.
Jednalo se pouze o silně zmenšený model, bez přesných, objektivních a nezávislými svědky ověřených měření, ale mne i přesto přesvědčil, že jakýsi smysl by to případně mít mohlo. Pokud někomu nestačí tvrzení s nálepkou "poota", může si to podobnými či libovolně přesnějšími prostředky ověřit sám.
Zdravím - poota
Nazdar Petře,
http://www.upramene.cz/forum/viewtopic. ... 710#p39710
to jsem tu ještě nebyl ale musím Ti za tohle udělit veliké uznání. :eclap: :good: Jak jsem skrz to lezl, nemohl jsem si pomoct a nevidět, jak z tebe někdo dělá blba. Samozřejmě už to zmerčili i mnozí další. To finále s vírem bylo parádní. Děkuju.
S laskavým pozdravem, Slávek.


Je-li tvá přítomnost ve výhni okolností, vyuč se kovářem své budoucnosti.
Slavek Krepelka
Zasloužilý člen
Příspěvky: 6292
Registrován: ned 07 bře 2010 3:35
Bydliště: Ottawa, Canada, dočas. Praha
Dal: 2432 poděkování
Dostal: 3248 poděkování

Re: Větrná elektrárna (levně)

Příspěvek od Slavek Krepelka »

-JoeF1- píše:Zdravím, Potřeboval bych udělat VE tak aby mi dobíjela autobaterie. Předem děkuji všem co pomohou.
Na to tu jsou sice větší experti než já, ale z praktického hlediska bych se podíval po automobilových alternátorech, protože mají šikovnou velikost, náhon a hlavně už v sobě mají zabudovanou regulaci napětí přesně na ty baterky. Proč to vynalézat? Asi mne pár lidí postřelí, ale s vrtulema bych se taky nepáral a postavil bych si sekci plotu s několika rotačně svázanýma vrtulema od automobilových chladičů s tím, že by mi ten plot seděl naštorc za osou otočnosti prakticky voje a tím se stavěl vždy do větru sám.Trochu bys to otáčení větrákového plotku musel přibržďovat, aby ti při náhlých změnách větru příliš nelítal sem tam, ale osa ze zadního kola by měla mít ruční brzdu už v sobě, takže jenom domyslet, jak ji nastavit a uchytit kus lanka, aby jenom rozumně přibržďovala, což zase není žádná věda, ubrzdit to kompletně stejně neubrzdí, ať ji natáhneš jak chceš. Hádám totiž, že to máš na nějakou chatku a minimálně 5 dní v tejdnu na dobití baterek. Prakticky vše ze šrotu, nějakou svářečku, jinak mraky vrtání a šroubování. Kotvení bude trochu fuška, ale to bude s každou větrnou elektrárnou. U těch větráků od auta bys musel dát pozor, že nemají elektrickou spojku, což se dnes už snad ani nedělá, ale narazit bys na to mohl. Asi bys to musel taky poněkud zpřevodovat, aby měl alternátor dostatečné otáčky, což by pár různě velikých řemenic mělo zvládnout, stejně jako řemenice zvládnou to spřažení větráků. Pokud mne paměť nešálí, potřebuješ tak minimálně 2000 RPM na alternátoru, aby začal dobíjet, ale zjisti si to. Starost bude vyřešit to, aby se Ti nezamotávaly dráty. Tam snad jedině provrtat otočnou osu voje a vést je tama. Taky by pomohlo tu voj vyvážit proti tomu větrákovému plotu. Možná to je celý pitomost, ale on se do mně někdo asi pustí a pak si to přeber. :D
Ahoj, Slávek.
:oops: Pořiď si na to lodní akumulátor. Autobaterky moc dlouho nevydrží veliké schody vybíjení a dobíjení. Nejsou na to dělané.


Je-li tvá přítomnost ve výhni okolností, vyuč se kovářem své budoucnosti.
Slavek Krepelka
Zasloužilý člen
Příspěvky: 6292
Registrován: ned 07 bře 2010 3:35
Bydliště: Ottawa, Canada, dočas. Praha
Dal: 2432 poděkování
Dostal: 3248 poděkování

Vlákno Větrná elektrárna (levně)

Příspěvek od Slavek Krepelka »

- Vymazané prázdné příspěvky a pár dvojáků.
- Jinak beze změn přesto, že se zde prolíná hodně Savonius a Dareus, kteréžto turbíny mají samostatné vlákno. Sem to taky patří a nač rozvrtávat celistvost. SDK


Je-li tvá přítomnost ve výhni okolností, vyuč se kovářem své budoucnosti.
-JoeF1-
Nový člen
Příspěvky: 16
Registrován: stř 11 dub 2012 21:10
Bydliště: severní čechy

Re: Větrná elektrárna (levně)

Příspěvek od -JoeF1- »

Slavek Krepelka píše: Na to tu jsou sice větší experti než já, ale z praktického hlediska bych se podíval po automobilových alternátorech, ...
Přesně neco takového jsem měl na mysli, jen s tou vrtulí si nejsem jistý ,jestli by nebyla lepší nejaká ta turbína co tu o nich tak diskutujete. stou by neměl být až takový problém :) Nebylo by to samozřejmě profi a na patent taky ne :lol:
Mohl by jste mi nekdo napsat jak velkou vrtuli či turbínu vyrobit abych to roztočil? Jasné je ze to vše závisí na různých odporech a ztrát v převodech na řemenicích atd. ale alespoň jakou by to mělo mít plochu. Díky


Slavek Krepelka
Zasloužilý člen
Příspěvky: 6292
Registrován: ned 07 bře 2010 3:35
Bydliště: Ottawa, Canada, dočas. Praha
Dal: 2432 poděkování
Dostal: 3248 poděkování

Re: Větrná elektrárna (levně)

Příspěvek od Slavek Krepelka »

-JoeF1- píše: Mohl by jste mi nekdo napsat jak velkou vrtuli či turbínu vyrobit abych to roztočil? Jasné je ze to vše závisí na různých odporech a ztrát v převodech na řemenicích atd. ale alespoň jakou by to mělo mít plochu. Díky
Na to musíš nejdříve zadat kritéria. To, co jsi, dal je málo.
- Jak dlouho máš na nabíjení
- Kolik máš alespoň v průměru k dispozici větru, kolik hodin denně jak silného
- Jak vysoko nad zem jseš schopen jít, což souvisí s tím, kolik můžeš očekávat větru
- Co je H4? Je to 4 Amp Hodiny? které potřebuješ?
Zde musíš začít, jinak Ti nikdo nic rozumného nemůže poradit. Zvoje otázka je zatím stejná, jako: Jak postavím loď? Zase jakou, na co atd.
Ahoj, Slávek.


Je-li tvá přítomnost ve výhni okolností, vyuč se kovářem své budoucnosti.
huhu
Zasloužilý člen
Příspěvky: 980
Registrován: ned 02 led 2011 17:48
Dal: 107 poděkování
Dostal: 23 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Větrná elektrárna (levně)

Příspěvek od huhu »

H4 je automobilová heligonová žárovka 55W


Někteří lidé mají pocit, že vědí lépe než já co a kam jsem chtěl napsat. Budiž blahoslaveni.
Slavek Krepelka
Zasloužilý člen
Příspěvky: 6292
Registrován: ned 07 bře 2010 3:35
Bydliště: Ottawa, Canada, dočas. Praha
Dal: 2432 poděkování
Dostal: 3248 poděkování

Re: Větrná elektrárna (levně)

Příspěvek od Slavek Krepelka »

huhu píše:H4 je automobilová heligonová žárovka 55W
Hmm, oprav mne jestli se mýlím, ale to mluvíme o cca 4.6 ampérách, takže za 4 hodiny to vyleze na nějakých 18-19 ampér hodin na 12V baterce. To by měla zvládnout i automobilová. Ty maj nové kapacitu plus mínus cihla 100AH. To je jenom 1/5 vybití kapacity nabité baterky. To už bych se asi koukl spíš na 6V baterie do motorky, nebo spíš do sekačky a na dobíjení přes dynámko od kola, nebo i magneto od motorky, pokud je můj předpoklad o 5ti dnech dobíjení mezi použitími správný. Dal bych je dvě paralelně na dobíjení a přepnul do série na svícení. Je to prcek.
Ahoj, Slávek.


Je-li tvá přítomnost ve výhni okolností, vyuč se kovářem své budoucnosti.
Odpovědět

Zpět na „Jak na to...“