Využití setrvačníku pro akumulaci energie

Vše o alternativních zdrojích energie.

Moderátor: rival

Odpovědět
Uživatelský avatar
spaceball
Zasloužilý člen
Příspěvky: 614
Registrován: úte 05 kvě 2009 20:25
Bydliště: 48°15'N 16°22'E

Re: re

Příspěvek od spaceball »

:good: Dobrý nápad. Bez nákolku to má ø 920 mm, hmotonost 312 kg.. otvor by se musel vyvložkovat - ložisko axial ø 205 je
asi atyp. (Většina rad. ložisek drží dobře i v ax. směru). Kola mohou být i dvě na sobě... ;)


Spaceball Obrázek
_________________
To není průmyslové znečištění, co poškozuje naše životní prostředí. Jsou to nečistoty ve vzduchu a vodě, které za to mohou. G. W. Bush
NAVAR
Zasloužilý člen
Příspěvky: 1739
Registrován: stř 16 dub 2008 10:00
Dal: 37 poděkování
Dostal: 262 poděkování

Setrvačník

Příspěvek od NAVAR »

Slyšel jsem příběh jak na jakési vodní elektrárně odstavovali generátor a protože byl velký tak chlapy napadlo zkusit brzdit hřídel trámem.
Asi 6-ti metrový trám zapřeli koncem o hřídel a na konec trámu se jich několik pověsilo, jediný efekt to mělo v tom že strojovna se začala plnit kouřem ze spáleného dřeva - generátor otáčky nezměnil :)

Jinak takový nápad, proč ne třeba vodní setrvačník? Myšleno jako když se míchá lžičkou kafe, roztočená voda má taky přeci dost energie... Asi by to lezlo po stěnách, kdyby to bylo uzavřený, no nevím, jenom myšlenka.....


Není ani tak důležité najít "kámen mudrců" jako cesta k němu.
To co není vidět a ani není možno měřit nelze už z principu prohlásit za neexistující.
Pomož si sám, protože ti stejně nikdo jiný nepomůže.
Moderátor raději žádný než vadný.
martin11
Zasloužilý člen
Příspěvky: 4090
Registrován: čtv 17 led 2008 16:08
Dal: 384 poděkování
Dostal: 243 poděkování

Re: Setrvák doma

Příspěvek od martin11 »

1...příloha se mi neotevřela
2...kdo má přístup ke kolům z vagonu....solo...1 kolo...ne celou osu....kolik váží 1 kolo...??....
3...jak si představujete sestavu.....hlavně mě zajímá....ten motor co to roztočí...a pak zpět bude vyrábět energii....z čeho se dá použít...???....martin11 :lol:


aaaaaaaaaa..už se to otevřelo....kolo skoro 1 m pruměr....osa 205 mm...jasný....kurna...kolik může vážit...zeptám se souseda...dělal na dráze.....u vozmistrů.....jo...to by bylo asi lepší ...než kolo z Tatry....a mužou být i 2 nad sebou...a asi by se neroztrhli....maj obruče....prověříme.....m11 :lol:
Naposledy upravil(a) martin11 dne pon 22 úno 2010 12:57, celkem upraveno 1 x.


... věřím, že se " TO " povede ......
Uživatelský avatar
Ilem
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3119
Registrován: pon 25 zář 2006 20:52
Bydliště: Hradec Králové
Dal: 71 poděkování
Dostal: 349 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Setrvák doma

Příspěvek od Ilem »

Hmotnost312 Kg, když bude ojeté, tak trochu míň. Ojeté kolo bez osy seženěš těžko. Kola se lisují na osu za tepla. Takže celou nápravu. Stejně to kolo musí na něčem držet, a náprava bude mít dvojnásobek energie proti jednomu kolu.

Motor, v podstatě jakýkoli kromě kotvy nakrátko. Já bych asi použil komutátorový. Mají vysoké točky a dají se použít na střídavý i stejnosměrný proud. Při rozběhu se bude muset externě chladit, aby se nespálil. Oddělí se budicí vinutí od rotorového a pak v podstatě budicím vinutím tomu motoru říkáš, jestli je zrovna motor, nebo generátor a jaký tvar proudu z něho chceš dostat.


"Dum spiro spero"
Ciceron
martin11
Zasloužilý člen
Příspěvky: 4090
Registrován: čtv 17 led 2008 16:08
Dal: 384 poděkování
Dostal: 243 poděkování

Re: Setrvák doma

Příspěvek od martin11 »

...přihlížející osazenstvo promine....setrvačník dělat nebudu....1 kolo 312 kg.....a je navíc nalisované na ose....takže 2x...+ ta osa....tuna....myslím , že se mezi námi neobjeví nikdo, kdo by to zkusil....možná kolečko z důlního vozíku....ale protože vím...z vlastního laborování, že se setrvačníky není legrace....tak raději nééé....no kdyby to někdo zkoušel...napište zkušenosti....může to být zajímavé....jsou i jiné druhy akumulace.....ale ta voda....bude stále jen skutečně ...nejjistější.. :idea: ..m11 :lol:


... věřím, že se " TO " povede ......
Uživatelský avatar
Ilem
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3119
Registrován: pon 25 zář 2006 20:52
Bydliště: Hradec Králové
Dal: 71 poděkování
Dostal: 349 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Setrvák doma

Příspěvek od Ilem »

Kdopak to tu začal s tunovým setrvačníkem, nevíš :?: :D


"Dum spiro spero"
Ciceron
martin11
Zasloužilý člen
Příspěvky: 4090
Registrován: čtv 17 led 2008 16:08
Dal: 384 poděkování
Dostal: 243 poděkování

Re: Setrvák doma

Příspěvek od martin11 »

...jooo...jááá...ale...!!!....to kolo by se umístilo na místo a napustila by se do něj voda.....a ne se jako ...cigoš do sběru....vláčet s tunovou...notabene činkou...jak bych udělal ložiska....???....no něco mě napadlo....vzít celý vagon..a položit ho na záda....nejlepší by byl 4 osák....já vím...s kolem z Tatry se také blbě manipuluje..ale přeci jen ...a nemuselo by to být tak velké kolo....pro začátek bych laboroval třeba s kolem, co mám doma ...z mýho ofrouda...myslím , že bych se na 200 kg dostal.... :shock: ....m11 :lol:


... věřím, že se " TO " povede ......
Uživatelský avatar
Ilem
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3119
Registrován: pon 25 zář 2006 20:52
Bydliště: Hradec Králové
Dal: 71 poděkování
Dostal: 349 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Setrvák doma

Příspěvek od Ilem »



"Dum spiro spero"
Ciceron
Uživatelský avatar
Jim68
Zasloužilý člen
Příspěvky: 668
Registrován: úte 29 zář 2009 14:36
Dal: 1 poděkování
Dostal: 26 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Setrvák doma

Příspěvek od Jim68 »

Setrvačník nemusí mít tunu, když se rychle točí, formule ho měly k rekuperaci cca 60kW po dobu 3s, vešel se do kufru... (myslím kufru cestovníhooo :D )Hlavní bylo, aby využili ten potenciál, zvolit plynulý redukční převod (variátor), který posílil krouťák. Vše jako obvykle ve vakuu...

Z jiného soudku: stavěli jsme s tatou pár hoblovek (jinak protahovaček), jeho vlastní konstrukce a výpočty. Když jsme ji rozbíhali, moc se tomu nechtělo, ale doběh rotačních nožů byl snad deset minut - to by bylo pro začátek docela dobrý, ne? Když v tom byl asi 3kW motor.... :shock: Ten válec měl tak dvanáct kilo. Myslím, že měl mezi 6ti a 10ti tisíci otáček (je to už leta..).
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.


Jim68
Be happy!
Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

Re: Setrvák doma

Příspěvek od Akord »

Jim68 píše:Ten válec měl tak dvanáct kilo. Myslím, že měl mezi 6ti a 10ti tisíci otáček
Obvodová rychlost 80m/s, prumer pres 15cm, to je tak asi 0.02kWh, tedy 25W po dobu hodiny, a ten 3kW motor by se musel rozbíhat asi 30sekund. Ale plným výkonem, nejenom do plných otáček naprázdno, co by trvalo asi víc než minutu. Je to zároveň indikace, že se energie v setrvačníku akumuluje. Bylo by ji pak nutné spotrebovat dríve, než za 5minut po akumulaci, aby to nesežraly ložiska, nebo to nejak rešit jinak.
Pro porovnání to vlakové kolo má pri obvodové rychlosti pres 40m/s (pres 150km/h), teda otáčky asi 2600/min asi 4x více energie, fakt jenom hrubý početní odhad. Prípadné pretížení komutátorového motorku v rozbehu vyreší jednoduchá pulsní regulace pro dc motorky, napájecí ac lze predtím usmernit.


Uživatelský avatar
spaceball
Zasloužilý člen
Příspěvky: 614
Registrován: úte 05 kvě 2009 20:25
Bydliště: 48°15'N 16°22'E

Re: Setrvák doma

Příspěvek od spaceball »

martin11 píše: 2...kdo má přístup ke kolům z vagonu....solo...1 kolo...ne celou osu....kolik váží 1 kolo...??....
3...jak si představujete sestavu.....hlavně mě zajímá....ten motor co to roztočí...a
Hmotnosti jsem opsal od Ilemovy přílohy - první příspěvek. Nápravu bys musel upálit... Lehké
vysokobrátkové setrvačníky sice disponují velkými výkony, ale po velmi krátkou dobu - vhodné
k dočasným výpadkům proudu - k překlenutí doby, než najede např. dieselagregát. Dostatečně
hmotný setrvačník může být "líný" (klidně vycpaný i olovem, ne že ne).
Ilem píše:Kdopak to tu začal s tunovým setrvačníkem, nevíš Question Very Happy
Martin11 píše:...jooo...jááá...ale...!!!....to kolo by se umístilo na místo a napustila by se do něj voda.....a ne se jako ...cigoš do sběru....vláčet s tunovou...notabene činkou...jak bych udělal ložiska....???....no něco mě napadlo....vzít celý vagon..a položit ho na záda....nejlepší by byl 4 osák....já vím...s kolem z Tatry se také blbě manipuluje..ale přeci jen ...a nemuselo by to být tak velké kolo....pro začátek bych laboroval třeba s kolem, co mám doma ...z mýho ofrouda...myslím , že bych se na 200 kg dostal.... Shocked ....m11 Laughing
..Zkus to třeba s tím kolem z auta - využiješ toho co dům dá. Ono to taky půjde..se ztrátama, ale v rámci exprimentu... ;)

Švýcarský GyroBus - "tankování"
Obrázek

Kompletace elektrogyra - 1,5t, diameter 1,6m, 3000rpm...
Obrázek

Schéma - umístění elektrogyra
Obrázek

Obrázek

Interier
Obrázek

Interier-detail
Obrázek

Verein Tram Museum Zürich...
Obrázek

Obrázek

Obrázek


Spaceball Obrázek
_________________
To není průmyslové znečištění, co poškozuje naše životní prostředí. Jsou to nečistoty ve vzduchu a vodě, které za to mohou. G. W. Bush
Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

Re: Setrvák doma

Příspěvek od Akord »

spaceball píše:Dostatečně hmotný setrvačník může být "líný" (klidně vycpaný i olovem, ne že ne).
1. Obrázky jsou docela zajímavé a poučné. O gyrobusech vím dlouho, ale podobné obrázky jsem nevidel.
2. Nač je ale komu líný a tím zbytečne težký setrvačník, s tou líností jsi to docela vystihl. Mám na mysli energetické využití na akumulaci energie a ne cosi, když si nekdo rekne, že mu je lépe odlévat olovo, než ocel, jako treba setrvačníky na nekteré lisy, kde jsou rychlosti nízké. Nízké rychlosti navíc zpusobují značné problémy pri premene na elektrickou energii. Žádný setrvačník klasicky vycpaný olovem nemuže mít vyšší merný výkon, než stejný setrvačník z plného ale pevného materiálu. Pripustil bych pouze určité variace materiálu z velmi pevných vláken "mírne" impregnovaných olovem za účelem zvetšení efektivního prumeru a úspory ceny pevnostního materiálu. Ta línost je značne nevýhodná, co plyne i z predchozího porovnání hoblovacího válce a kola vagonu. 4 hoblovací válce, nebo jeho jediný ekvivalent s hmorností 50kg/10000/min muže nést stejnou energii jako to jedno 300kg kolo vagonu pri 2600/min. Až bilanci nezkazí ložiska, pri vyšších otáčkách začne vadit i trení o vzduch. Já nepsal v tom smyslu, že nemuže existovat líný setrvačník, pouze, že jeho výkon na jednotku hmotnosti, nebo objemu je mizerný. Teda ať si nikdo nemyslí, že setrvačník plnený olovem muže točit tak rychle, jako neplnený, jinak si pripraví kvalitní granát.
3.Co by me zajímalo je bilance ztrát kola vagonu a hoblovacího válce.


Uživatelský avatar
Jim68
Zasloužilý člen
Příspěvky: 668
Registrován: úte 29 zář 2009 14:36
Dal: 1 poděkování
Dostal: 26 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Setrvák doma

Příspěvek od Jim68 »

Akord píše:3.Co by me zajímalo je bilance ztrát kola vagonu a hoblovacího válce.
To Ti mohu nabídnout spoustu možností:
- několik komunistických ložisek od soudruhů jsme utavili (doslova), domečky se rozpálily doruda a barva shořela
- nasadili jsme teda dvouřadá ložiska skf (výkyvná) většího průměru (80mm?) nejvyšší kvality, protože při axiální vibraci válce vymezí lépe radiální vůli a
eliminují nevyváženost nože, mazaná teflonem. Odpor neznatelný...
- stejnou vychytávku jsme použili na odsavač hoblin (stáleběžící součást stroje, napojená na válec 1/4 redukcí)
- elektromotor byl vykuchaný a měl nejak lehčí chod než obvykle, hřídel jsem roztočil rukou jako nic, nějaké klíňáky s velkým třením, tenké..
- posuny atd. byly řešeny řetězy s koly o velkém průměru, což mohlo za pomalý rozběh,
- při doběhu tedy ocelový válec o průměru cca 120 a šířce cca 450 mm roztáčel turbínu odsávání a elektromotor + soukolí posunu.

Ten setrvačníkobus je boží, ale nevím, jakou mohl mít bilanci energií. ..? Třeba dojezd na kWh dodanou...? :shock:


Jim68
Be happy!
Uživatelský avatar
spaceball
Zasloužilý člen
Příspěvky: 614
Registrován: úte 05 kvě 2009 20:25
Bydliště: 48°15'N 16°22'E

re

Příspěvek od spaceball »

Akord píše:Pripustil bych pouze určité variace materiálu z velmi pevných vláken "mírne" impregnovaných olovem za účelem zvetšení...
Týkalo se to malých setrvačníků. Mezi vnější a vnitřní nákružek (drážka) bylo nalito olovo (myslím, že šlo o vložku - prefabrikát),
které karuselář opracoval na požadovaný rozměr spolu s hliníkovým tělesem. Průvodka - technologický postup byl pod názvem
"gyroscope"...(kdo ví, k jakému použití). Pochopitelně, nešlo do vysokoobrátkových strojů, to by byl dost velký průšvih jak jsi
vzpomenul...
Jim68 píše:Ten setrvačníkobus je boží, ale nevím, jakou mohl mít bilanci energií. ..? Třeba dojezd na kWh dodanou...? Shocked
Už jsem se zmínil, ale zapadlo to někde vpředu. Setrvák dle obrázku - 1.5t, 10kWh a ujelo to 2 - 6km v závislosti na terénu
a rychlosti (i 60km/h). "Čerpací" zastávky byly co 2km. Jízda je podobna starému trolejbusu a vibrace jdou cítit - zvláště do
kopečků. Údajně by měly fungovat i dnes v nějakém moderním provedení...


Spaceball Obrázek
_________________
To není průmyslové znečištění, co poškozuje naše životní prostředí. Jsou to nečistoty ve vzduchu a vodě, které za to mohou. G. W. Bush
Uživatelský avatar
Jim68
Zasloužilý člen
Příspěvky: 668
Registrován: úte 29 zář 2009 14:36
Dal: 1 poděkování
Dostal: 26 poděkování
Kontaktovat uživatele:

setrvačníkobus

Příspěvek od Jim68 »

Tedy, soudruzi se asi zmýlili, naše hoblovka by dojela určitě dál.... :shock: Problém bude v dvojité (trojité) výměně energií (trolej- generátor :shock: / setrvačník/ setrvačník- dynamo/ elektromotor), to je zvířecí..... :shock:


Jim68
Be happy!
Odpovědět

Zpět na „Jak na to...“