Pro neználky II (potřebuji vědět.....) ... pokračování ...

Společenské dění u nás i ve světě.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Ilem
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3119
Registrován: pon 25 zář 2006 20:52
Bydliště: Hradec Králové
Dal: 71 poděkování
Dostal: 349 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Pro neználky II (potřebuji vědět.....) ... pokračování .

Příspěvek od Ilem »

Znovu budu oponovat. Vodotěsné to být nemusí, naopak, jen ať se to chladí. Na 12V nedokáže voda udělat žádné velké proudy. Ani bláto ne. S mechanickým provedením souhlasím.


"Dum spiro spero"
Ciceron
karkulka červená
Nový člen
Příspěvky: 19
Registrován: pát 11 črc 2014 9:44
Dal: 3 poděkování
Dostal: 2 poděkování

Re: Pro neználky II (potřebuji vědět.....) ... pokračování .

Příspěvek od karkulka červená »

:good: pro Ilem +1....po příspěvku výše už vím i co Uf1,5 .... :jump: myslím že vše je vyřešeno....jen jsem nenašel, jaký je průměr otvoru pro tu potvoru pro šroubek - není to ani u diody ani u chladiče v prospektu napsáno...no to ale konečně zjistím při koupi. tímto končím diskuzi na tema stěrače u trabanta. děkuji všem za podnětné připomínky i praktické rady, pevně věřím, že to bude fungovat a hlavně že nebude pršet. Konečně toto řešení není na jeden závod, ale je to řešení konečné a trvalé i pro závody příští. Takže zvláště pak našim konstruktérům Ilemovi a Anrimu ... :eclap:

...jinak další perličky na tema "potřebuji vědět" jistě z mojí strany ještě přijdou :bye: :pivko: martin11 :D


Uživatelský avatar
Ilem
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3119
Registrován: pon 25 zář 2006 20:52
Bydliště: Hradec Králové
Dal: 71 poděkování
Dostal: 349 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Pro neználky II (potřebuji vědět.....) ... pokračování .

Příspěvek od Ilem »

Pouzdro TO-220 - průměr díry 3,08 - 3,28 mm - podle normy. Obvykle 3,2. Takže trojka šroubek.


"Dum spiro spero"
Ciceron
karkulka červená
Nový člen
Příspěvky: 19
Registrován: pát 11 črc 2014 9:44
Dal: 3 poděkování
Dostal: 2 poděkování

Re: Pro neználky II (potřebuji vědět.....) ... pokračování .

Příspěvek od karkulka červená »

pro info Jao...v rallye automobilu je předepsaný hasící přístroj min 2kg...jinak veškerá konfekce....helma, pasy, kombinéza, rukavice, sedačky, pasy musí mít homologaci FIA, rám též nelze udělat z vodovodních trubek...na vše dohlíží příslušní komisaři pro rally...touto kontrolou jsem již prošel...
jen ještě nemám tažné oko, které musí mít průměr 8cm ve předu i v zadu...dal jsem tam 5 cm a to je málo, pracuji na tom.
další info o rally a tomto mém vozíku bude v novém vláknu, které zde průběžně založím :idea: :pivko: martin11 :D


jao
Zasloužilý člen
Příspěvky: 243
Registrován: stř 26 říj 2011 12:46
Bydliště: Bratislava
Dal: 100 poděkování
Dostal: 127 poděkování

Re: Pro neználky II (potřebuji vědět.....) ... pokračování .

Příspěvek od jao »

Ilem píše:Vodotěsné to být nemusí, naopak, jen ať se to chladí.
Jasne, vodotesnosť je blbosť. Myslel som vodeodolné.
Kedysi dávno som sa zúčastnil na pretekoch Vamberk-Žamberk.
Predpisy vtedy a dnes sú asi veľký rozdiel. Dnes to musí asi stáť kopu prachov.
Martin, tak držím palce na preteky, nech všetko funguje ako má a získaj nejaký ten pohár :eclap:


Radšej byť špirálou, ako kruhom.
karkulka červená
Nový člen
Příspěvky: 19
Registrován: pát 11 črc 2014 9:44
Dal: 3 poděkování
Dostal: 2 poděkování

Re: Pro neználky II (potřebuji vědět.....) ... pokračování .

Příspěvek od karkulka červená »

...na věnce ani poháry nemám nárok :( ....snad odstaruji v kategorii Rally Legend.. můj Trabant600 je spíše rally kuriozita, protože neexistuje...alespoň o něm nevím jiný trabant s rallye historií jako je tento.závodil jsem s ním už pře 25ti roky a i tenkráte jsem byl jediný.to jsme jezdily ve třídě do 1000ccm a zde byl již tehdy mini cooper, saab 900 a škoda 1000MB, wartburg 312 a tehdejší felicie. no a smotorem 598ccm se nedá litrům konkurovat. A nyní jsem motor nijak zvláště nešponoval, spíše jde o to, ho udržet celý závod ve svižné kondici. mažu olejem castrol a točím až 6000ot....docela rachot. no konečně kdo jste ze Zlína a okolí tak se na Barum rally přijeďte podívat :idea: 29a 30.srpen :bye: :pivko: martin11 :D


Uživatelský avatar
A(&F)
Zasloužilý člen
Příspěvky: 4354
Registrován: sob 07 říj 2006 17:14
Bydliště: Severní čechy
Dal: 1362 poděkování
Dostal: 1195 poděkování

Re: Pro neználky II (potřebuji vědět.....) ... pokračování .

Příspěvek od A(&F) »

Ilem píše:Diody, které navrhl Anri by pravděpodobně stačily, ale krk bych za to nedal.
... věřil bych jim ... ;) ...
Ilem píše:Použil bych raději tyto: http://www.gme.cz/mur1560-p223-117 ....... a mají Uf 1,5V, takže ti stačí 4 ks v sérii.
... nestačí ... Uf sice mají 1,5V ale až při 15A ... viz datašíít http://www.gme.cz/img/cache/doc/223/117 ... heet-1.pdf - graf s názvem: "FIGURE 1. FORWARD CURRENT vs FORWARD VOLTAGE" ...... při Martinem udávaným proudu cca 8A (50W/6V) a teplotě přechodu diody 25°C pak vychází úbytek kolem 1,1V tudíž by jich mělo být za sebou minimálně 5 kousků, ... nicméně spíše však 6, jelikož diody se při provozu zahřejí a Uf pak spadne ještě o kousek níže, tj. až pod 1V (pozn: aj z tohoto důvodu jsem u diod s Uf=0,7 až 0,8 V navrhoval použít 10 ks ... ;) ) ...

... no, a jak o tom přemýšlím čím dál tím více, tak bych to zřejmě řešil těma cca 9-ti kusama P1000x, ale s tím, že diody by byly (ve stavu bez napětí) překlenuty rozpínacím kontaktem časového 2 vteřinového relé (tj. 6V nebo 12V relé, např. http://www.gme.cz/releh500sd06-p634-062 , v sérii s větším kondem, jenž by byl opatřen odpovídajícím vybíjecím odporem) ...... motor stěračů by se tak spolehlivě rozběhnul, jelikož po připojení k napětí by byl po krátkou dobu (oněch 2 vteřin) napájen z plných 12V a poté by se automaticky přepl na 6V (tedy na napětí snížené diodami) ... vyřešil by se tak:
- spolehlivý rozběh
- diody by nemusely být tolik výkonové (neb v okamžiku rozběhu motoru by počáteční velký proud tekl přes kontakt relé a nikoliv přes diody) ...
- a hlavně, diody by se tudíž nemusely chladit = odpadla by tak veškerá chladicí bižuterie ... 8) ...

... :bye: ... Anri ...


PeS: ... mmch, před časem jsem řešil snížení otáček DC motoru obdobným způsobem, ale použil jsem k tomu "Graetz-kocky", tedy "výkonové monolitické usměrňovače", kdy se pro připojení využil pouze "plus" a "minus" vývod (pozn. přívody "střídaviny" se mohou propojit mezi sebou) = fungují jako 2 diody v serii ...... tyto bloky se totiž lépe přidělávají (jedním centrálním šroubem), nemusí se ani moc chladit (mají kus hliníku již na sobě) a propojují se fastony ... :) ... http://www.gme.cz/b380c10000-p227-060 ... (pozn. pro Ilema: souhlas, byť je to za cenu, že se v podstatě použije pouze polovina Graetzu, tedy dvě diody v serii, jelikož ne všechny diody uvnitř bloku mají stejné parametry / navíc při opačné teplotní závislosti) ...


Někdo má z vlastních mindráků těžký dilema, ... já však ne (neb na to mám Ilema :evil: ) ...... (by Anri, reakce na ilemův podpis :) ) ...

... mmch, d-Ilemku, fakt už raději nikdy více nepoužívej cizích slov (když neznáš jejich skutečný význam) ... :P
Uživatelský avatar
A(&F)
Zasloužilý člen
Příspěvky: 4354
Registrován: sob 07 říj 2006 17:14
Bydliště: Severní čechy
Dal: 1362 poděkování
Dostal: 1195 poděkování

Re: Pro neználky II (potřebuji vědět.....) ... pokračování .

Příspěvek od A(&F) »

karkulka červená píše:... a v Praze karlíně prej je prodejna GM tak bych tam zajel a koupil ty diody
... :bhead: ... Marťas !!!!! ... ty fakt neumíš číst (jak správně podotkl aj Ilem :good: ) ... :D ...

... neb ta prodejna GME, není to náhodou ta první v odkazech ve http://upramene.cz/forum/viewtopic.php?p=129841#p129841 ... ;) ...

... :bye: ... Anri ...

-----------------
PeS: ...
karkulka červená píše:po příspěvku výše už vím i co je Uf1,5 ....
... ach jo, tedy ufff ... :D ... a co myslíš, že ve http://upramene.cz/forum/viewtopic.php?p=129839#p129839 je ono zmíněné "Forward voltage" (nebo-li úbytek na diodě v propustném směru) ... :D ...


Někdo má z vlastních mindráků těžký dilema, ... já však ne (neb na to mám Ilema :evil: ) ...... (by Anri, reakce na ilemův podpis :) ) ...

... mmch, d-Ilemku, fakt už raději nikdy více nepoužívej cizích slov (když neznáš jejich skutečný význam) ... :P
Uživatelský avatar
A(&F)
Zasloužilý člen
Příspěvky: 4354
Registrován: sob 07 říj 2006 17:14
Bydliště: Severní čechy
Dal: 1362 poděkování
Dostal: 1195 poděkování

Re: Pro neználky II (potřebuji vědět.....) ... pokračování .

Příspěvek od A(&F) »

karkulka červená píše: točím až 6000ot....docela rachot
... kdysíváva na mosteckým autodromu (odkud se vlastně díky mému otci s Martinem11 známe, již drahně let tomu nazpátek, :pivko: ) se v rámci závodu Interserie též jezdila kategorie "Trabant" ... :D ... po jejich startu to pak na dráze vypadalo, jak když vypustíte "smečku rozdrážděných čivav" ... :laugh: :laugh: :laugh: .... :) ...

... jó, to bejvávaly časy ... :bye: ... Anri ...


Někdo má z vlastních mindráků těžký dilema, ... já však ne (neb na to mám Ilema :evil: ) ...... (by Anri, reakce na ilemův podpis :) ) ...

... mmch, d-Ilemku, fakt už raději nikdy více nepoužívej cizích slov (když neznáš jejich skutečný význam) ... :P
Uživatelský avatar
Ilem
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3119
Registrován: pon 25 zář 2006 20:52
Bydliště: Hradec Králové
Dal: 71 poděkování
Dostal: 349 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Pro neználky II (potřebuji vědět.....) ... pokračování .

Příspěvek od Ilem »

A(&F) píše: (pozn. pro Ilema: souhlas, byť je to za cenu, že se v podstatě použije pouze polovina Graetzu, tedy dvě diody v serii, jelikož ne všechny diody uvnitř bloku mají stejné parametry / navíc při opačné teplotní závislosti) ...
Usměrňovací bloky samozřejmě znám, ale přišlo mi, že pro člověka nepolíbeného elektřinou jsou 4 nožičky moc, když má použít pouze 2. Tak jsem to ani nezmiňoval.
Abychom mohli debatovat o skutečném úbytku, musel by Martin změřit skutečný odběr při napájení 6V. Jenomže i ten může být různý v zimě, nebo v létě, když stírá jenom vodu, nebo bláto při rallye. Já jsem přesvědčen, že u 50ti letého motorku kde je vyschlé mazivo v převodovce, když bude trochu chladno a bude stírat bláto, které nahází na sklo rychlejší auta, klidně může brát 15A. To jsou ale pouze dohady. Nejčistší řešení by bylo držet na motoru tvrdých 6V PWM regulátorem. Nic by nikde netopilo a motorek by dostával to, co má dostávat. Jenomže to je na Martina moc složité. Teď jsem si uvědomil, že za jízdy je tam 7 - 7,2 V, takže tímto přidávám 1 diodu na snížení nabíjecího napětí na polovinu, protože 12V dobíjení má za jízdy 14 - 14,4V.
Martine , těch diod tam dej 5, Anri má pravdu Ono, když tam bude třeba 8, nebo 9V, ten motor to snese. Tenkrát se ještě věci dělaly tak, aby vydržely co nejdéle, takže byly předimenzované.


"Dum spiro spero"
Ciceron
Uživatelský avatar
Ilem
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3119
Registrován: pon 25 zář 2006 20:52
Bydliště: Hradec Králové
Dal: 71 poděkování
Dostal: 349 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Pro neználky II (potřebuji vědět.....) ... pokračování .

Příspěvek od Ilem »

A(&F) píše: ale s tím, že diody by byly (ve stavu bez napětí) překlenuty rozpínacím kontaktem časového 2 vteřinového relé (tj. 6V nebo 12V relé, např. http://www.gme.cz/releh500sd06-p634-062 , v sérii s větším kondem, jenž by byl opatřen odpovídajícím vybíjecím odporem) ...... motor stěračů by se tak spolehlivě rozběhnul,
Když o tom přemýšlým,...Kond není špatný nápad, ale relé bych vynechal. Když překlene celou řadu diod velkým kondem - například tímhle: http://www.gme.cz/ce-22000u-25v-jam-lp- ... k-p123-326 , motor bude v prvních milisekundách dostávat 12 V a napětí bude postupně klesat až na 6V, jak se bude nabíjet kondenzátor. Paralelně ke kondu by se ještě musel hodit odpor, aby se kond vybil do dalšího cyklu stěračů. Odpor by ještě výkonově pomohl diodám, takže by opravdu stačily ty diody na 10A. Odpor bych navrhoval 3,3 Ohm/25W ( http://www.gme.cz/rr-3r3-25w-5-100ppm-m ... g-p114-313 ), potom by asi 1/4 výkonu šla na odpor a diody by měly ještě dost šancí uplatnit svůj stabilizační vliv. No nesměl by pustit stěrače s odklopenými ramínky, pak by tam šlo asi víc voltů, než je zdrávo.

Martine, teď jsem ti to pěkně zamotal :(


"Dum spiro spero"
Ciceron
jao
Zasloužilý člen
Příspěvky: 243
Registrován: stř 26 říj 2011 12:46
Bydliště: Bratislava
Dal: 100 poděkování
Dostal: 127 poděkování

Re: Pro neználky II (potřebuji vědět.....) ... pokračování .

Příspěvek od jao »

Ilem píše:Paralelně ke kondu by se ještě musel hodit odpor, aby se kond vybil do dalšího cyklu stěračů.
To by si ale bez toho relé musel vypínať páčku stieračov po každom kmite, aby sa vybil kondík.
Ak sa zapne páčka stieračov, na motore je trvalé napätie a kondenzátor by bol cez odpor v trvalom skrate. Alebo, ak by tam bol cyklovač.


Radšej byť špirálou, ako kruhom.
Uživatelský avatar
A(&F)
Zasloužilý člen
Příspěvky: 4354
Registrován: sob 07 říj 2006 17:14
Bydliště: Severní čechy
Dal: 1362 poděkování
Dostal: 1195 poděkování

Re: Pro neználky II (potřebuji vědět.....) ... pokračování .

Příspěvek od A(&F) »

Ilem píše:Martine , těch diod tam dej 5, Anri má pravdu
... naprosto souhlasím s Ilemem ... :D ... ale těch "Ilemovo" diod bych tam stejně dal 6 ... ;) ... (= Martine, těch diod kup opravdu raději 6, neb jediné, co tím riskuješ, že Ti pak jedna "zbude na vocet" ... :) ) ...
Ilem píše:No nesměl by pustit stěrače s odklopenými ramínky, pak by tam šlo asi víc voltů, než je zdrávo.
... právě proto jsem tam navrhl ono relé, aby to bylo "100%-ně blbuvzdorný" ...... + navíc ta "má" varianta (malé 10A relé + elyt o velikosti pár stovek μF + 0,5W vybíjecí odpor) by vyšla podstatně laciněji, tj. max na "třicetikorunu" ... :ewhistle: ...... a byla by aj rozměrově menší = tím pádem i lehčí ...... vždyť v "závodních autech" se přece úpěnlivě počítá s každým gramem ... :evil: ... :angel: ...

... :bye: ... Anri ...


Někdo má z vlastních mindráků těžký dilema, ... já však ne (neb na to mám Ilema :evil: ) ...... (by Anri, reakce na ilemův podpis :) ) ...

... mmch, d-Ilemku, fakt už raději nikdy více nepoužívej cizích slov (když neznáš jejich skutečný význam) ... :P
Uživatelský avatar
Ilem
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3119
Registrován: pon 25 zář 2006 20:52
Bydliště: Hradec Králové
Dal: 71 poděkování
Dostal: 349 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Pro neználky II (potřebuji vědět.....) ... pokračování .

Příspěvek od Ilem »

jao píše:
Ilem píše:Paralelně ke kondu by se ještě musel hodit odpor, aby se kond vybil do dalšího cyklu stěračů.
To by si ale bez toho relé musel vypínať páčku stieračov po každom kmite, aby sa vybil kondík.
Ak sa zapne páčka stieračov, na motore je trvalé napätie a kondenzátor by bol cez odpor v trvalom skrate. Alebo, ak by tam bol cyklovač.
Cyklovač tam je, to Martin psal.


"Dum spiro spero"
Ciceron
jao
Zasloužilý člen
Příspěvky: 243
Registrován: stř 26 říj 2011 12:46
Bydliště: Bratislava
Dal: 100 poděkování
Dostal: 127 poděkování

Re: Pro neználky II (potřebuji vědět.....) ... pokračování .

Příspěvek od jao »

:oops: Tak to som prehliadol. Už som ticho :oops:


Radšej byť špirálou, ako kruhom.
Odpovědět

Zpět na „Vážně i nevážně o všem kolem nás“