Stirling a Stingler motory a jejich využití

Praktická část fóra.

Moderátor: rival

Odpovědět
Dvell
Zasloužilý člen
Příspěvky: 241
Registrován: pát 05 čer 2009 20:15

Re: Vodík nebo Helium?

Příspěvek od Dvell »

Právě že utěsnit motor je problém.. vodík je tak "malý" že se protáhne všude prochází (údajně) i gumou a těsněním.. a je výbušný což není ideální při zvýšené teplotě..
Helium je už o něco jednodušší a ano asi s ním nejni tolik problémů..
Ted si honem nevzpomenu ale helium se používá a to velmi uspěšně tusím o tlaku několika MPa.. až bude víc času najdu odkaz kde se o tom píše..

S pozdravem

Dvell


"Dneska už nikdo nechodí s písničkou do boje a nezpívá když umírá, ptám se Vás čím to je? Možná že sme se konečně sami sebe zeptali, při tom šílenství, v té bolesti, proč vůbec sme kdy zpívali..."
Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

zbytečná komplikace

Příspěvek od Akord »

Vodík a helium je pro ty, co hledají komplikace. Na doma úplne stačí vzduch, prípadne argon(rozdíl ani v tomto prípade není výrazný a nestojí za komplikaci). Pri nižších otáčkách a vhodné konstrukci funguje prakticky stejne dobre. Výhodou vodíka a helia je pouze vyšší merný výkon, tedy výkon dosažitelný z jednotky hmotnosti nebo objemu celého motoru.


hejkal2
Nový člen
Příspěvky: 16
Registrován: pát 02 črc 2010 20:55

Re: samo chladic

Příspěvek od hejkal2 »

Lu píše:Ventilátor funguje na principu Stirlingova motoru, teplo produkované čipem je převedeno na kinetickou energii....

http://www.zive.cz/Bleskovky/Samochladi ... fault.aspx
Měl jsem kolegu v práci, který se zabýval různými přistroji a měl prý na dlani stirling, který běžel teplem dlaně. Třeba to byl on.
Neviděl jsem to, ale existuje to. V PC doma bych to nechtěl. Kolega říkal, že by nebylo marné používat stirling na pohon oběžného čerpadla u teplovodního kotle.


Dvell
Zasloužilý člen
Příspěvky: 241
Registrován: pát 05 čer 2009 20:15

Re: samo chladic

Příspěvek od Dvell »

lajos píše: Kdyby nad tím pořád držel pazouru a druhou rukou by točil klikou(ale do rychla). Někteří lidé jsou fakt zábavný
Někteří jistě, faktem je že na dlani maličký modýlek může běžet, však člověk udežuje teplotu 37C dejme tomu povrch ruky má 35C a když bude mít okolí 15-20C může takový ministroječek dle mého názoru klidně pracovat. Někde sem dokonce četl že nejmenší teplený rozdíl, při kterém se podařilo stirling rozběhnout na stabilní otáčky, byl asi 2,5C.

S pozdravem

Dvell


"Dneska už nikdo nechodí s písničkou do boje a nezpívá když umírá, ptám se Vás čím to je? Možná že sme se konečně sami sebe zeptali, při tom šílenství, v té bolesti, proč vůbec sme kdy zpívali..."
Stirling
Stálý člen
Příspěvky: 29
Registrován: stř 30 čer 2010 21:10
Bydliště: Kozí vrch

Pozdrav

Příspěvek od Stirling »

Krasne odpoledne vsem,

konecne se mi povedlo najit toto vlakno. Puvodne sem se zacetl do vlakna o predelani motoru skoda 120 na teplovzdusny. S Filutou007 sme vedli zajimavou debatu na tema teplovzdusnych motoru.
Momentalne shanim material na hlavu jednoho takovyho zarizeni. Sehnal sem dva chladarske kompresorky, ktere chci pouzit... Detaily sem popsal ve zminenem vlaknu. Velice se mi totiz libi ze ten kompresor je tlakova skrin a ucpavka na hrideli je velice dobre vyresena, tudiz to pujde natlakovat :-)

Zatoulal sem se taky na stranky "stoleti pary", kde maji i stirling motory v ruznych verzich. Bohuzel za naprosto nerealny prachy, ale jako inspirace je to docela pekne.

Zdravi Stirling


beldy
Starší člen
Příspěvky: 170
Registrován: ned 25 říj 2009 10:15
Bydliště: Podtatransko
Dostal: 2 poděkování

Tepelné motory

Příspěvek od beldy »

Pri prezerani stirlingov som narazil na toto:
co je oznacovane ako motor zalozeny na termoakustickom principe. Podla mna vsak tomu tak nemoze byt, tie otacky su priliz nizke na to, aby tam zvukova vlna mohla vykonat nejaky efekt !


Sebestačnosť = SLOBODA!!!
Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

Re: Tepelné motory

Příspěvek od Akord »

Termoakustické motory fungujú korektne. Ich výhody sú však silne preceňované. Pozor, lebo pri ich popise neudávajú obvyklú teoretickú účinnosť obehu, ale ako % z predpokladanej Carnotovej účinnosti pri teplotách na ktorých stroj pracuje. Teda ak napíšu, že majú 40%, a Carnot umožňuje 50%, tak výsledná bude 20%. Druhým vážnym problémom sú konštrukcie meničov na elektrinu, ktoré sú pulzačné, samotným princípom pri danom výkone výrazne menej efektívne, než rotačné, naráža to na problémy na elektrickej aj mechanickej strane.
Do určitej miery je termoakustika zaujímavá v piezoverzii.
Čo sa týka frekvencie/otáčok, tak tam nie je obmedzenie. Obeh nie je postavený dynamicky, a vykazuje reálnu prácu aj keď prebieha ľubovoľne pomaly. Merný výkon je však nízky.

Pokiaľ sa v konštrukcii vyskytuje klasický piest, tak termoakustický obeh nie je veľká výhra, lebo náhradou premiestňovača termoakustikou spadne účinnosť obehu viac než o polovicu, už len atmosferická verzia je značná nevýhoda.


Magneto
Zasloužilý člen
Příspěvky: 316
Registrován: pát 02 zář 2011 13:28
Dal: 8 poděkování
Dostal: 26 poděkování

Re: Tepelné motory

Příspěvek od Magneto »

Tohle jsem o tom našel na Oslu - je to z r. 2007

http://www.osel.cz/index.php?clanek=2730

Zdar a sílu všem :)

Magneto


beldy
Starší člen
Příspěvky: 170
Registrován: ned 25 říj 2009 10:15
Bydliště: Podtatransko
Dostal: 2 poděkování

Re: Tepelné motory

Příspěvek od beldy »

No a v tom "oslovi" stoji ze: "Akustické tepelné stroje obvykle používají měděné destičky, které pak vedou teplo do materiálu s povrchem o velké ploše, jako je příklad skleněná vata. Ohřátý materiál poté zahřívá vzduch. Pohyb horkého vzduchu vytváří zvukovou vlnu o jednoduché frekvenci, něco ve stylu hraní na flétnu. Znějící zvuk rozvibruje piezoelektrickou elektrodu a ta poté nakonec produkuje elektrické napětí."
...co mi len potvrdzuje to, ze horeuvedeny stroj nieje termoakusticky a ani Stirling. Sam mam rozpracovany stroj na podobnom principe, akurat ze obsahuje aj ventil, bud riadeny alebo neriadeny. Zatial ho pracovne nazyvam "horuca hlava". Verzia s neriadenym ventilom je len ako tepelny motor, s riadenym moze byt tepelny motor, kompresor, motor na stlaceny vzduch a tepelne cerpadlo. To zalezi od casovania ventila.

Pokusim sa vysvetlit ako na zaciatku uvedeny "termoakusticky" motor vlastne funguje.
Pozostava zo skumavky v ktorej je natlacena rekuperacna kovova vlna a piest. Oblast valca s piestom a cast objemu s rekuperatorom je chladena, zohrievana je len oblast hornej uvrati piesta(hlava) a zaciatok rekuperatora.
1. Ak ide piest hore, tlaci pred sebou studeny vzduch do oblasti kde sa zohreje, ale dalej v studenej casti rekuperatora nasledne ochladi(teplo prevezme rekuperator) Pritom sa spotrebuje nejaka mech. praca z vonku A1. V hlave je dosiahnuty tlak P1.
2. Piest ide dole, vzduch berie naspat teplo z rekuperatora, v horucej casti sa este viac zohreje a takto expandovany tlaci piest dole. Zavislost taku od objemu prebieha teraz po inej krivke ako v casti1. Na piest teraz posobi vyssi tlak po dlhsiu dobu ako v bode 1 a aj vykonana praca A2 bude vacsia ako v bode 1.
Potom A2-A1 by malo byt kladne cislo a motor bude vykonavat pracu (vykrije straty trenim).
Nieje v tom nic co by aspon naznacovalo, ze ide o termoakusticky jav...


Sebestačnosť = SLOBODA!!!
Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

Re: Tepelné motory

Příspěvek od Akord »

Odlišnosť voči termoakustike je tam daná hádam iba výmenou poradia chladič-ohrievač. Frekvencia nie je dôležitá, môže ísť aj o zlomky Hz, a poklesom frekvencie klesá aj merný výkon podobne, ako pri iných strojoch.
Podobne Tvoj obeh je najskôr funkčný za určitých obmedzení a s neveľkým merným výkonom napr. oproti podobne veľkému Stirlingu.


JOVA
Zasloužilý člen
Příspěvky: 257
Registrován: úte 21 lis 2006 11:01
Bydliště: Jižní čechy
Dostal: 7 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Tepelné motory

Příspěvek od JOVA »

Originál:
http://stirlingengines.org.uk/thermo/lamina.html
Překlad:
http://translate.google.cz/translate?hl ... md%3Dimvns
Občas se ještě dává mezi píst a regenerátor prstýnek s malým otvorem.


beldy
Starší člen
Příspěvky: 170
Registrován: ned 25 říj 2009 10:15
Bydliště: Podtatransko
Dostal: 2 poděkování

Re: Tepelné motory

Příspěvek od beldy »

Akord píše:Odlišnosť voči termoakustike je tam daná hádam iba výmenou poradia chladič-ohrievač. Frekvencia nie je dôležitá, môže ísť aj o zlomky Hz, a poklesom frekvencie klesá aj merný výkon podobne, ako pri iných strojoch.
Podobne Tvoj obeh je najskôr funkčný za určitých obmedzení a s neveľkým merným výkonom napr. oproti podobne veľkému Stirlingu.
Pokial viem, tak termoakusticke motory pracuju s niecim, co sa vola stojate vlnenie. N a to je treba aspon lambda/2 dlzky trubice. Teda frekfencia nieze nieje dolezita, ale je dokonca urcujucim faktorom pre otacky takehoto motora. Ked odhadnem dlzku trubice na tom videu na 15 cm a to bude polovica vlnovej dlzky, potom tomu zodpovedajuca akusticka frekfencia by bola 330/0.3=1100Hz. Taky motor by sa musel otacat rychlo. Asi 66 000 ot/min a urcite by nesiel roztocit prstom. Do synchronnych (a zaroven pracovnych) otacok by sa musel roztocit pomocou externeho motora. A uz vobec neuvazujem o tom, aka by musela byt dlzka trubice pre nizke frekfencie jednotiek ci zlomkov Hz.
Dalsia vec, aby v trubici mohlo nastat stojate vlnenie, musi sa akusticka vlna co najlepsie odrazat. K tomu urcite nenapomoze ten rekuperator z kovovej vlny. Bude skor fungovat ako dokonaly absorber zvuku a k ziadnemu odrazu vlny nikdy nedojde. Tento motor nieje mozne ani nahodou nazyvat termoakusticky. Je to nejaky omyl niekoho, a ostatni to po nom len opakuju(opisuju), bez toho, aby si dali tu namahu a overili si skutocny princip fungovania motora.
Tento motor(na videu) vobec nemusi byt horsi od stirlinga, dokonca jeho vykon pri zrovnatelnych rozmeroch moze byt aj niekolko nasobne (radovo)vacsi. Staci sa trocha pohrat s kompresnym pomerom.
Ja osobne vyuzijem dvojtakny motor , pre ktory vyrobim novu hlavu s minimalnym "kompresnym" priestorom. Kompresna komora(ktora bude mimo) bude plnena cez spatny ventil. Z komory stlaceny vzduch pojde naspet do valca, ale inou cestou, cez ohrievac kde vyexpanduje. V podstate ani chladic nebute treba, lebo dvojtakt zabezpeci neustaly prisun noveho vzduchu. pouzity ohriaty sa odfukne naspat do atmosferi, alebo nejako vyuzije. Asi sem hodim nejaku skicu ak to bude treba...


Sebestačnosť = SLOBODA!!!
Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

Re: Tepelné motory

Příspěvek od Akord »

Je pravda, že podobné motory majú od akustiky ďaleko. Používa sa to asi iba v zmysle pripodobnenia prúdenia, ktoré tam nastáva podobné, ako pri stojatej vlne. Toto prúdenie je na frekvencii nezávislé. Pravé termoakustické motory obsahujú vždy najprv rezonátor, a nie priamo pracovný piest, tam je jasné, že o jednotkách Hz nemôže byť ani reči. Regenerátor (nie rekuperátor ten sa väčšinou používa ako výmenník s dvomi prúdmi) má slušné tlmenie aj v pravom termoakustiku, od tej kovovej vlny nemá ďaleko, ani Stirling nemôže mať veľké tlmenie v regenerátori. Nerobí mi problém to rozlišovať pseudoakustiky, od termoakustikov.
S merným výkonom si to uťal, ešte si neprišiel na to, prečo, samotný kompresný pomer to nevyrieši (na KP u stirlinga som upozorňoval už pred 2 rokmi). A v tom ďalšom odstavci už nepíšeš o Stirlingu, ale o Ericssonových motoroch spred storočia, Ericsson konštruoval ako Stirlingy, tak aj svoje motory. Nie nadarmo je spoluautorom jedného z cyklov. Na googli obrázky asi nie sú, iba pár zmienok. Všetky atmosferické motory majú malý merný výkon.


JOVA
Zasloužilý člen
Příspěvky: 257
Registrován: úte 21 lis 2006 11:01
Bydliště: Jižní čechy
Dostal: 7 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Tepelné motory

Příspěvek od JOVA »

beldy píše:...lebo dvojtakt zabezpeci neustaly prisun noveho vzduchu. pouzity ohriaty sa odfukne naspat do atmosferi...
S podobnou myšlenkou už jsem se zabýval, nemohl by jsi to přeci jenom načrtnout?


beldy
Starší člen
Příspěvky: 170
Registrován: ned 25 říj 2009 10:15
Bydliště: Podtatransko
Dostal: 2 poděkování

Re: Tepelné motory

Příspěvek od beldy »

JOVA píše:
beldy píše:...lebo dvojtakt zabezpeci neustaly prisun noveho vzduchu. pouzity ohriaty sa odfukne naspat do atmosferi...
S podobnou myšlenkou už jsem se zabýval, nemohl by jsi to přeci jenom načrtnout?

V tom nieje ziadna veda, u dvojtaktov pracuje aj spodna strana piesta, zabezpecuje sanie a aj vyplach pracovneho priestoru piesta. Cely ten system sa da pouzit tak ako je, bezo zmien, len tam nebude ten karburator. Kedze dvojtakty maju vsade pouzite valive loziska, a cisty vzduch neobsahuje olej, zrejme loziska bude dobre podla moznosti nahradit uzavretymi typmi.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.


Sebestačnosť = SLOBODA!!!
Odpovědět

Zpět na „Dílna“