Autobaterie - provoz a údržba

Praktická část fóra.

Moderátor: rival

Odpovědět
Uživatelský avatar
wolf234
Starší člen
Příspěvky: 158
Registrován: sob 18 říj 2008 12:47
Bydliště: u pajkovačky
Dostal: 9 poděkování

RE

Příspěvek od wolf234 »

DIK ZA RADY BORCI JARDO TA UDRžOVACA NABYJAčKA BI SA MI HODILA LEN SA MI ZDA TROCHU DRAHA KRYšTAL NEMAM NA MNA JE MOC VELKY ALE 5718 A ZETOR 25 Z MOTOROM 40MAJOR BI SA NAšLI V TEJ PREROBENEJ25 MAM 100Ah A TOčI TO JAK 100čERTOV V TEJ 57 MAM TRKO A ZDA SA žE TROCHU POMAHA ZVYšIT VYKON SPOTREBU SOM NEZISTOVAL TERAZ JE TO ZMRZNUTE A JE V TOM PLNO PODLHOVASTYCH BUBLIN USPORIADANYCH AKO PRI MAGNETE MOžNO TO VYFOTIM A DAM SEM


aNONym
Zasloužilý člen
Příspěvky: 1477
Registrován: čtv 18 pro 2008 20:43
Dal: 8 poděkování
Dostal: 8 poděkování

Externí zdroj na startování.

Příspěvek od aNONym »

martin11 píše:mno....kdysi jsem měl takovej vrak AVII....a k tomu jsem měl startovací trafo....vážilo asi 8 kg...což nebylo na závadu...ale avie se s tím nastartovala :idea: ...na chvilku se odpojila baterie a instalace se napojila na toto trafo....Starterem to točilo třeba hodinu....no trochu se to trafo hřálo...tak mě napadlo.....tohle udělat ze svářečky....má někdo typek, nebo nápad..../ svářečku mám na mysli elektrickou...ne autogen :oops: / m11 :lol:
Na to by šel hezky použít MOT (když se bude dostatečně chladit). ;) Non

Nebo-li trafo z mikrovlnky. Odstranit původní sekundár, namísto něj namotat několik závitů patřičně tlustým drátem, usměrnit a vyfiltrovat patřičně velkejma kondama. Z jednoho MOTu se dá "cucat" něco kolem 80A. Pro ještě vyšší proudové zatížení je možné použít jich více paralelně. Např. na každou fázi pověsit jeden MOT (proti zemi = 230V), sekundáry propojit jedním pólem a za ně pověsit třícestný usměrňovač (viz obrázek níže, zapojení D). Na filtraci by potom nebyly kladeny takové nároky. A dost možná by ani nemusela být žádná. :D

PS: Usměrňovací diodové bloky lze použít např. ze starých altíků. 8)

Obrázek

Doplněno: Primáry MOTů je možno zapojit i klasicky do "hvězdy". Výsledné napájení nižším napětím jim určitě odlehčí a budou tím pádem alespoň míň topit.


The fact that a new idea is ridiculed doesn't increase its likelihood of being eventually found to have merit. Most new ideas, even in science, fail, and are quietly swept under the rug of history - D.E.S.
Uživatelský avatar
Ilem
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3119
Registrován: pon 25 zář 2006 20:52
Bydliště: Hradec Králové
Dal: 71 poděkování
Dostal: 349 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Externí zdroj na startování.

Příspěvek od Ilem »

aNONym píše:
martin11 píše:mno....kdysi jsem měl takovej vrak AVII....a k tomu jsem měl startovací trafo....vážilo asi 8 kg...což nebylo na závadu...ale avie se s tím nastartovala :idea: ...na chvilku se odpojila baterie a instalace se napojila na toto trafo....Starterem to točilo třeba hodinu....no trochu se to trafo hřálo...tak mě napadlo.....tohle udělat ze svářečky....má někdo typek, nebo nápad..../ svářečku mám na mysli elektrickou...ne autogen :oops: / m11 :lol:
Na to by šel hezky použít MOT (když se bude dostatečně chladit). ;) Non

Nebo-li trafo z mikrovlnky. Odstranit původní sekundár, namísto něj namotat několik závitů patřičně tlustým drátem, usměrnit a vyfiltrovat patřičně velkejma kondama. Z jednoho MOTu se dá "cucat" něco kolem 80A.
Tak postupně
Svářečka nejde použít, protože má moc vysoké napětí. Stabilizovat napětí je sice teoreticky možné, ale při těchto proudech dost problematické, hlavně z důvodu vysokého ztrátového výkonu. Kdysi jsem jednu takovou svářečko startovací nabíječku dělal, ale tam jsem měl specielně navržené trafo pro tento účel. Kupodivu dodnes sousedovi slouží. Sváří s tím, i startuje traktor. Jen nesmí odpojit baterii, tak, jako jsi to dělal ty Martine u Avie. Baterie částečně slouží ke stabilizaci napětí.

O MOTu jsem přesvědčen, že se na startovací trafo nehodí. Je to velmi nekvalitní transformátor. Při spojení dvou stejných do série, sekundárama k sobě (jsem si z nich chtěl udělat oddělovací transformátor) jsem na primáru toho druhého naměřil naprázdno 180 V (na primáru prvního bylo 230V). Po zatížení 60W žárovkou už tam zbylo jen 20V. 80A možná po přemotání dá, ale pouze do zkratu, ne do 12V akumulátoru. Nezkoušel jsem to, ale jsem o tom hluboce přesvědčen.


"Dum spiro spero"
Ciceron
aNONym
Zasloužilý člen
Příspěvky: 1477
Registrován: čtv 18 pro 2008 20:43
Dal: 8 poděkování
Dostal: 8 poděkování

Re: Externí zdroj na startování.

Příspěvek od aNONym »

Ilem píše:O MOTu jsem přesvědčen, že se na startovací trafo nehodí. Je to velmi nekvalitní transformátor. Při spojení dvou stejných do série, sekundárama k sobě (jsem si z nich chtěl udělat oddělovací transformátor) jsem na primáru toho druhého naměřil naprázdno 180 V (na primáru prvního bylo 230V). Po zatížení 60W žárovkou už tam zbylo jen 20V. 80A možná po přemotání dá, ale pouze do zkratu, ne do 12V akumulátoru. Nezkoušel jsem to, ale jsem o tom hluboce přesvědčen.
Pokud bys z těch MOTů vyklepnul "rozptylový bočníky", ta sestava by se Ti potom začala chovat takříkajíc "zcela normálně". ;) Non

Díky nim totiž klasický MOT nikdy nepřenese plný výkon z primáru na sekundár. Ale taky tím pádem, touto konstrukcí, můžeš zapnout mikrovlnku i na 6A jističi, bez toho aby přitom "vypadl" (hlavně mne teď nechytej za slovo, že ten je přece určen pro světelný okruh :lol: ). Bezchybnému startu také napomáhá obvod "slow action relay", kterým jsou vybaveny všechny mikrovlnky.

Jinak ten proud 70 až 80A při 12V z něj opravdu bez problému dostaneš, do zkratu dává až 500A!! (při sloupku jádru 25cm2). Vždyť v mikrovlnce jsou magnetrony napájeny proudem až 0,5A při 2-2,5kV / a zkratový proud sekundáru MOTu v originálu je 1A . :P Je to daný i tou nablblou konstrukcí trafa se svárem přes všechny plechy, pročež jádro je silně přesyceno (až na 1,8 T) = saturace + snížení indukčnosti = zvýšení proudu na primáru, atd. Proto se MOT silně zahřívá i při chodu naprázdno. K tomu ještě ty vířivý proudy ve zkratovaných plechách. Účinné chlazení je tedy nezbytnou podmínkou! A byť není standardně MOT určen pro trvalý provoz, dá se přesto provozovat i bez chlazení, kdy trafa jedou na poloviční výkon (v módu 2x MOT / prim+prim v serii ).

Další info např. zde: http://danyk.wz.cz/12vmot.html . ;)

Tak co? Pořád si ještě myslíš, že se MOT pro tuto aplikaci moc nehodí?? Já myslím že právě naopak! A to nejen díky své "pořizovací ceně" (a hmotnosti). :D


The fact that a new idea is ridiculed doesn't increase its likelihood of being eventually found to have merit. Most new ideas, even in science, fail, and are quietly swept under the rug of history - D.E.S.
aNONym
Zasloužilý člen
Příspěvky: 1477
Registrován: čtv 18 pro 2008 20:43
Dal: 8 poděkování
Dostal: 8 poděkování

Když už jsme u toho, což takhle magnetron v autě?

Příspěvek od aNONym »

Zrovna nedávno mne totiž během ranního startování (v třeskuté zimě -20°C, kdy se starter jenom těžce převaloval) napadl naprosto šílený nápad. :D Non

Což si pomocí mikrovln trochu rozhejbat ty líný (mrchy) elektrony, co nám chrápou v akumulátoru. Asi si to dám patentovat! :lol:

Vždyť to znáte všichni. Vymontujete "postarší :roll: baterku z auta" (se kterou byste už ale přibližovadlo v nenadále nastalém :roll: mraze nenastartovali), vezmete ji hezky na hoďku dvě někam do teploučka, potom ji vrazíte zpátky a již frčíte k vytouženýmu cíli! :)

Zkrátka něco podobnýho, jako když už ze zcela vybitých tužkovek můžete ještě vytěžit další dávku energie pouze tím, že je chvíli necháte poválet na hřejícím ústředním topení. 8) :idea:

PS: Mno. Možná by zcela postačilo mít pod kapotou namísto mikrovlnky ještě jeden pomocný akumulátor + topnou spirálu pod hlavním startovacím acu (nejlépe ještě tepelně izolovanému). Anebo jen nemít gerontofilní vztah vůči svému letitému akumulátoru, přestože všude kolem dokola už několik dní dost hustě padá sníh. Ach jo. ;)


The fact that a new idea is ridiculed doesn't increase its likelihood of being eventually found to have merit. Most new ideas, even in science, fail, and are quietly swept under the rug of history - D.E.S.
martin11
Zasloužilý člen
Příspěvky: 4090
Registrován: čtv 17 led 2008 16:08
Dal: 384 poděkování
Dostal: 243 poděkování

startování v zimě

Příspěvek od martin11 »

vrátím se k té Avii a start trafu.....opravuji svůj výrok, že jsem odpojil baterii. v Avii byly 2 baterie....byl tam nějaký vypínač . či přepínač a ten jsem nastavil do polohy startování, když auto začalo vrčet, tak se přepnulo do jízda..../asi to baterii nevypínalo ale něco jiného...jak psal Ilem :good:


Jinak u velkýho auta dnes používám horkovzdušnou pistoli, nejednodušší je sundat víko filtru vzduchu a při startu sem foukat teplo.../ ale mám dizla 2500ccm/...je to podobný traktoru, takže ..Traktoristi , spolehlivý způsob...
škoda , že to nejde z té svářečky....tak z čeho vzít vhodné trafo, aby to dalo 12V a 80A krátkodobě,, :idea: ...m11 :lol:


... věřím, že se " TO " povede ......
Uživatelský avatar
Ilem
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3119
Registrován: pon 25 zář 2006 20:52
Bydliště: Hradec Králové
Dal: 71 poděkování
Dostal: 349 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Externí zdroj na startování.

Příspěvek od Ilem »

aNONym píše: Pokud bys z těch MOTů vyklepnul "rozptylový bočníky", ta sestava by se Ti potom začala chovat takříkajíc "zcela normálně". ;) Non

Díky nim totiž klasický MOT nikdy nepřenese plný výkon z primáru na sekundár. Ale taky tím pádem, touto konstrukcí, můžeš zapnout mikrovlnku i na 6A jističi, bez toho aby přitom "vypadl" (hlavně mne teď nechytej za slovo, že ten je přece určen pro světelný okruh :lol: ).
Nechci tě chytat za slovo, jde o princip. Své prohlášení tedy beru zpět a hluboce se omlouvám. O rozptylovém bočníku jsem nevěděl. Mohl bys to nějak přiblížit, třeba na fotce? Nevím o ničem, co by se dalo vyklepnout (je fakt, že ho teď nemám přad sebou). MOTů se dají sehnat metráky. A pokud by opravdu fungovaly jako slušná trafa, byly by dobré na všechno možné. Dík za rozšíření informací.


"Dum spiro spero"
Ciceron
Uživatelský avatar
Ilem
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3119
Registrován: pon 25 zář 2006 20:52
Bydliště: Hradec Králové
Dal: 71 poděkování
Dostal: 349 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: startování v zimě

Příspěvek od Ilem »

martin11 píše:vrátím se k té Avii a start trafu.....opravuji svůj výrok, že jsem odpojil baterii. v Avii byly 2 baterie....byl tam nějaký vypínač . či přepínač a ten jsem nastavil do polohy startování, když auto začalo vrčet, tak se přepnulo do jízda..../asi to baterii nevypínalo ale něco jiného...jak psal Ilem :good:
Možná to bylo stejně, jako u starých V3S. Tam se baterky na start zapojovaly do série. Při stejném startovacím proudu pak měl startér dvojnásobný výkon. Samozřejmě tam musel být startér na 24V.


"Dum spiro spero"
Ciceron
martin11
Zasloužilý člen
Příspěvky: 4090
Registrován: čtv 17 led 2008 16:08
Dal: 384 poděkování
Dostal: 243 poděkování

Re: startování v zimě

Příspěvek od martin11 »

když se předělává traboš na 12V tak se 6V starter nechal....vydrží to..../ samozřejmě se to nesmí přehánět a dělat z něho elektromobil/
U Avie byly 6V...teda u té co jsem měl. / A15 Furgon/..pod sedačkou uspolujezdce...m11 :lol:


... věřím, že se " TO " povede ......
Uživatelský avatar
poota
Zasloužilý člen
Příspěvky: 5830
Registrován: stř 26 zář 2007 22:23
Bydliště: Praha
Dal: 1692 poděkování
Dostal: 2418 poděkování

Re: startování v zimě

Příspěvek od poota »

Ilem píše:.. Samozřejmě tam musel být startér na 24V.
Nemusel - startér běží tak krátkou dobu, že ho to přetížení nestihne ani přehřát. Izolace to snese s rezervou - ověřeno v praxi.

Problém zimních startů je, kromě studené baterky, hlavně v odporech vodičů a v přechodových odporech. Značné zlepšení se může dostavit vyřazením odpojovače baterie, očištěním spojů u propojení kostry auta a motoru s jejich případným zesílením dalším vodičem.
Další cestou je eliminování poklesu napětí během startu, kdy cívka nedává dost kvalitní jiskru. Dá se pro start použít cívka na 6V nebo cívka, která má pro běh motoru předřazený odpor, který se pro start obejde. Taky se dá použít pro start samostatná i docela malá baterie jenom pro zapalování.
Jen pár myšlenek pro inspiraci.

Zdravím - poota


Dr.Ont Geront Senilisimus/GeroDront/DeGe
JOVA
Zasloužilý člen
Příspěvky: 257
Registrován: úte 21 lis 2006 11:01
Bydliště: Jižní čechy
Dostal: 7 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Externí zdroj na startování.

Příspěvek od JOVA »

Ilem píše: O rozptylovém bočníku jsem nevěděl. Mohl bys to nějak přiblížit, třeba na fotce? Nevím o ničem, co by se dalo vyklepnout (je fakt, že ho teď nemám přad sebou). MOTů se dají sehnat metráky. A pokud by opravdu fungovaly jako slušná trafa, byly by dobré na všechno možné. Dík za rozšíření informací.
Ty rozptylové bočníky se vkládají mezi primár a sekundár trafa. Fungují tak, že v podstatě nemění převodový poměr napětí, ale při zvýšeném odběru proudu se začnou chovat jako proudový omezovač, začne se přes ně uzavírat magnetický tok primáru a trafo je tím pádem zkratu-vzdorné. Běžně se tenhle princip používá u hobby svářeček kde se zasouváním a vytahováním toho mag. zkratu nastavuje svářecí proud. Já ho využil u bodovky: http://www.volny.cz/jova1/dilna/bodovka/bodovka.htm . Oni na těch fotkách nejsou moc vidět, ale jsou tam pod tou izolací mezi primárem a sekundárem a díky nim mi to nevyhodí pojistky. :lol:

Pozor ty MOTy mají jednu nectnost, jsou motaná na větší sycení a krátkodobý provoz a je je třeba dobře chladit.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.


aNONym
Zasloužilý člen
Příspěvky: 1477
Registrován: čtv 18 pro 2008 20:43
Dal: 8 poděkování
Dostal: 8 poděkování

Re: Externí zdroj na startování.

Příspěvek od aNONym »

Ilem píše:O rozptylovém bočníku jsem nevěděl. Mohl bys to nějak přiblížit, třeba na fotce? Nevím o ničem, co by se dalo vyklepnout.....................Dík za rozšíření informací.
Omlouvat ses nemusel. ;) Non

A hluboce už vůbec ne. :D

Rozptylový bočníky (jsou dva - vlevo a vpravo od středního sloupku) najdeš je na obrázku níže u "MOT v původním stavu" mezi žhavicím vinutím (červené vinutí) a primárem. Je to ta plechařina "naležato". U převinutého MOTu na obrázku bočníky již scházejí. Až někdy budu zase předělávat další MOT, tak je po vykuchání nafotím.

Není zač. :)

Obrázek

PS: Koukám, že JOVA byl (zase) rychlejší. ;)

Pozn: Kamarád provozuje svářečku ze tří MOT ve třífázovém zapojení (tak jak jsem to popsal výše) a je s ní plně spokojen. Má tam navíc přidané ještě jedno trafo, které mu přidává na elektrodu "vyšší měkké napětí" pro snadnější zapálení oblouku (princip stejný jako u zapalování vody pomocí VN + NN přes společné jiskřiště = vytvoření zionyzovaného kanálu). Díky tomu s tím může svářet i naprostá lama. :lol:


The fact that a new idea is ridiculed doesn't increase its likelihood of being eventually found to have merit. Most new ideas, even in science, fail, and are quietly swept under the rug of history - D.E.S.
Uživatelský avatar
A(&F)
Zasloužilý člen
Příspěvky: 4354
Registrován: sob 07 říj 2006 17:14
Bydliště: Severní čechy
Dal: 1362 poděkování
Dostal: 1195 poděkování

Pro ty, co si hrají s MOT a jinými velkými transformátory ..

Příspěvek od A(&F) »

... tudíž jim to vyhazuje jističe ... http://www.mti.tul.cz/files/disertace_M ... _Novak.pdf ...

PeS: ... najdou se tam i další zajímavé informace, např. pro "magnetáře" ... ;) ...


Někdo má z vlastních mindráků těžký dilema, ... já však ne (neb na to mám Ilema :evil: ) ...... (by Anri, reakce na ilemův podpis :) ) ...

... mmch, d-Ilemku, fakt už raději nikdy více nepoužívej cizích slov (když neznáš jejich skutečný význam) ... :P
aNONym
Zasloužilý člen
Příspěvky: 1477
Registrován: čtv 18 pro 2008 20:43
Dal: 8 poděkování
Dostal: 8 poděkování

Re: startování v zimě

Příspěvek od aNONym »

poota píše:Problém zimních startů ...
A nějaké tipy speciálně pro diesly bys ve své sbírce náhodou neměl? ;) Non

Děkuju. :)


The fact that a new idea is ridiculed doesn't increase its likelihood of being eventually found to have merit. Most new ideas, even in science, fail, and are quietly swept under the rug of history - D.E.S.
jarda ovčák
Zasloužilý člen
Příspěvky: 1252
Registrován: čtv 19 lis 2009 9:24
Bydliště: Svitavy
Dal: 9 poděkování
Dostal: 98 poděkování

mno...

Příspěvek od jarda ovčák »

dýzl....
To je tak. Před zimou novej naftovej firtl..
Okamžitě přefutrovat startér.
Přeměřit žhavičky, ale to pozná každej vůl, že mu to kulhá na tři neb 4 hrnky.
Každých 50000 přeměřit vstřikovače,
Používat lehkoběžný olej s mos2, tedy fuchs nebo liqui moly 10w40 mit mos2
Používat pouze prověřenou naftu a občas použít diesel aditiv..
ovšem pouze tento prošel zahraničními testy, ostatní jsou jakési zvratky: http://www.autokabele.cz/?p=productsMor ... 28500ml%29
Baterku změřit tím zátěžovým měřákem, ešli není k.o.
Při špatných startech i při této péči nechat zkontrolovat korektní předvstřik a
Když to nestartuje ani takhle, tak je to vyglajdaná čubka, kterou patří utratit, nebo překroužkovat.
Když jsou peníze, nebo možnosti, pořídíme webasto, nebo alespoň elektrický nahřívátko motoru. dají se tím kompenzovat menší tlaky...
rozhodně to stojí desetinu a pomůže nám to startovat , než tu ludru pošlem do šmelcu.Navíc budete strkat řiť do vyhřátýho autíčka...
teda, já i tak, mám vyhřévaný sicny i s masážou.... teda né tou erotickou... to nee. :oops:


Odpovědět

Zpět na „Dílna“