Termoelektrický jev – přeměna tepla na el. proud

Vše o alternativních zdrojích energie.

Moderátor: rival

Odpovědět
Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

Příspěvek od Akord »

QNX píše:Akord: Já ty parametry neměřil, opsal jsem jenom údaje od výrobce modulů.
Peltiery určené pro chlazení jsou v podstatě nepoužitelné, mají moc nízkou max. povolenou teplotu teplé strany, takže výsledná účinnost je třeba jenom 0.5%. Ten modul který mám já má povolenou teplotu 300°C krátkodobě až 350°C, navíc je celý hermeticky uzavřený v nerezovém pouzdru (vlhkost nezapoudřeným modulům nesvědčí) Rusové to používali jako zdroj el. energie v družicích, není to bežně dostupný modul. Problém je v tom, že se to k nám nedováží, takže jsou velice těžko dostupné. Chtěl bych se pokusit sehnat pár dalších, ale zatím nevím, jestli se to povede. Našel jsem i jednoho čínského výrobce, ale nemají tak dobré parametry a nejsou zapouzdřené .... jako nouzovka by se to mohlo vyzkoušet také. Problém je v tom DC/DC měniči. Převádět vstupní napětí třeba 0.17V ..... ani nevím, jestli to jde. U modulů s napětím v řádech voltů je zase životnost o dva až tři řády menší!
To znám, mám nekde i kontakt, kdybych popátral, videl jsem to pred pár lety i v Trenčíne na výstave Elosys. Asi kolem 20W modul stál kolem 4000 korun. Taky byl v nerezu. Ale mel napetí blízko 12V. S tema Peltiery pro chladiče máš pravdu, zkoušel jsem to taky, až po spontánní rozpájení, no a účinnost slabé jednotky procent s obrovským rizikem destrukce. 0.2V není na polovodičový menič, zkoušel bych jiné možnosti, dá se neco delat i s tímto. Na výkon kolem 1W by možná ješte stačil 100A Fet a blokovací menič, ale 5W se mi na nej už zdá pri 0.2V moc. Zkoušel jsem TEG články i lisovat a merit primitivní vzorky, a nejakou srandu jsem už z toho mel, znám i nekteré zásadní výpočty kolem toho a vlastnosti materiálu.


Abakuk
Starší člen
Příspěvky: 109
Registrován: čtv 22 kvě 2008 22:10
Bydliště: Náchodsko

Dotaz

Příspěvek od Abakuk »

Dobrý den,
chtěl bych se zeptat jestli kdybych spojil dvě polovodičové diody Anodu na anodu a katodu na katodu a jednu diodu zahříval a druhou chladil zdaly bych dostal termoelktrický článek. Když jsem se dívál na konstrukce polovičových termočlánků tak tam taky byli vlastně spojené N vrstvy a P vrstvy tak proč by to nemohlo fungovat i s pol. diodama?


Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

Příspěvek od Akord »

To není rešení. Musel by se treba ohrívat PN prechod vevnitr diody a anoda i katoda chladit, pričemž by mezi nima vzniklo napetí, co konstrukčne u diod prakticky není možné. Udelat speciální diodu=udelat termočlánek.


pepo.bn
Zasloužilý člen
Příspěvky: 611
Registrován: úte 17 črc 2007 23:02
Bydliště: Slovensko

Re: Dotaz

Příspěvek od pepo.bn »

Abakuk píše:Dobrý den,
chtěl bych se zeptat jestli kdybych spojil dvě polovodičové diody Anodu na anodu a katodu na katodu a jednu diodu zahříval a druhou chladil zdaly bych dostal termoelktrický článek. Když jsem se dívál na konstrukce polovičových termočlánků tak tam taky byli vlastně spojené N vrstvy a P vrstvy tak proč by to nemohlo fungovat i s pol. diodama?
Abakuk zdravím Ťa. S klasickými diodami by to bol naozaj dosť problém , jak píše Akord . No da sa tomu napomôcť a to relatívne jednoduchým rozobratím takmer každého "Peltiera" a získať na pokusi "hafo už uspôsobených diod". PePo


Nič nie je nemožné , stačí len chcieť a vedieť ako na to !
1220
Zasloužilý člen
Příspěvky: 1719
Registrován: úte 09 led 2007 12:49
Bydliště: Praha
Dal: 1 poděkování
Dostal: 20 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Peltiery jsou

Příspěvek od 1220 »

v autoledničkách nedávno jsem jednu našel u popelnice, protože všechno nedělám přenechám za odvoz.
K.


pepo.bn
Zasloužilý člen
Příspěvky: 611
Registrován: úte 17 črc 2007 23:02
Bydliště: Slovensko

Peltier.

Příspěvek od pepo.bn »

Aj Ja mám v pláne z týchto dvoch modulou len tak zo srandy si postaviť "sviečkový" generátor, niečo na tento spôsob. PePo
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.


Nič nie je nemožné , stačí len chcieť a vedieť ako na to !
Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

Příspěvek od Akord »

Tohle jsem zkoušel. Nic porádné, jenom hračka.


pepo.bn
Zasloužilý člen
Příspěvky: 611
Registrován: úte 17 črc 2007 23:02
Bydliště: Slovensko

Re: Peltier.

Příspěvek od pepo.bn »

pepo.bn píše:...len tak zo srandy...
Akord zdravim Ta. Asi tolko k tomu. PePo


Nič nie je nemožné , stačí len chcieť a vedieť ako na to !
Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

Příspěvek od Akord »

Pepo, tiež ťa zdravím, - ak má ale byť sranda, tak nech už poriadna.


pepo.bn
Zasloužilý člen
Příspěvky: 611
Registrován: úte 17 črc 2007 23:02
Bydliště: Slovensko

Sranda.

Příspěvek od pepo.bn »

Akord píše:... ak má ale byť sranda, tak nech už poriadna.
Akord , obaja dobre vieme , ze pre toho co sa aspon trochu vyzna , je to tu dobri "relax". PePo


Nič nie je nemožné , stačí len chcieť a vedieť ako na to !
Uživatelský avatar
Aquarius1
Zasloužilý člen
Příspěvky: 1195
Registrován: ned 16 pro 2007 0:43
Bydliště: Planeta Země
Dal: 5 poděkování
Dostal: 20 poděkování

Příspěvek od Aquarius1 »



Věřím že v jednoduchosti bude ta pravá příčina neúspěchu dosavadního bádání,jelikož se bastlíme (a to i já) ve vymýšlení složitých mechanismů.
Uživatelský avatar
Pego
Zasloužilý člen
Příspěvky: 612
Registrován: sob 05 dub 2008 19:46
Dal: 29 poděkování
Dostal: 19 poděkování

Příspěvek od Pego »

Aquarius1 píše:Chlapy mrkněte na tohle ;)
http://www.rozhlas.cz/leonardo/zpravy/_zprava/464092
Cituju "Dlouhodobým cílem vývojových pracovníků je, aby se zapřažením odpadního tepla k výrobě elektřiny stal alternátor automobilu nadbytečný. Spotřeba automobilu by se tak mohla snížit o 5 - 7 %"
Pffffff! tak odpadne alternator a pribude "udelatko za cig. tisic" aby sme usetrili 5 - 7 % (a to oznacili jako DLOUHODOBY ciil).... Tfuj tajbl, tolik uzetri muj syn jednoduchym prestavenim motoru a bez dodatecnych investici a dlouheho a draheho R&D (Reseach&Development - zkoumani&vyvoje). Doufam, ze budou delat i auta bez tohohle zbytecneho srotu, jinak budu muset udrzovat v provozu meho veterana.... Pego ;)


Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

kdo se práve chytil do pasti

Příspěvek od Akord »

Zastánci celodenního svícení obvykle tvrdí, že současná spotreba na svícení je méne než procento. Co mám spočítané, tak je to i 2 až 3 procenta ale jenom pri úsporném stylu jízdy(8kW). Čím bláznivejší jízda, tím se svícení méne podílí na spotrebe, protože rychlostí zatím svit nestoupá. A tady najednou zastánci TEG mluví neco o 7 až 8 procentech. Zjednodušene rečeno lžou všichni, málokomu se chce neco objektivizovat. Normálne napájení svetel včetne ztrát stačí na pohon jízdního kola a jedné osoby což je asi 200W. Ostatní je hrozný balast dále zhoršovaný težkými a bláznivými auty delanými prý na bezpečnost zejména v situaci, ve které se bláznivá jízda stává normální. Vozíme svuj nejméne desetinásobek jenom kvuli naší psychické slabosti.
Teplota 700 stupnu spíše svedčí o další termodynamické bláznivosti. Tak vysoká teplota není nevyhnutný fakt, ale signál o tom, že se stále uprednostňuje merný výkon motoru pred účinností a tím i spotrebou. Nic jiného nebrání konstruktérum vyexpandovat spaliny na nižší teplotu treba kolem 300-400 stupňu. Úsporný motor stejne bude muset mít nižší teplotu, jinak úsporu nedosáhne. V principu nemám nic proti využití i 400 stupňového tepla, jde to však o neco hur. Nebudu prece uvažovat nad méne úsporným motorem jen proto, abych mohl z výfuku napájet TEG. Nejdrív bublina, pak reklama, pak dlouho nic včetne zákazníky sponzorovanému výzkumu a aplikace za pochodu, a pak možná nejaký efekt.


chiq
Zasloužilý člen
Příspěvky: 1546
Registrován: čtv 01 lis 2007 8:41
Bydliště: Trnavský kraj
Dal: 2 poděkování
Dostal: 1 poděkování

Příspěvek od chiq »

Súhlasím Akord, aj keď nie som zástanca celodenného svietenia. Potreba svietiť údajne vyplynula z menšej "viditeľnosti" približujúceho sa rýchleho a tichého auta. To je stav dnes. Lenže zajtra budú autá ešte rýchlejšie a ešte tichšie. Čo potom? Potom budú musieť pred autami utekať bežci so zastávkami ako na počiatku automobilizmu?? Je to o inom - máme hlavy zapratané starosťami ako prežiť, a tak si častokrát nevšimneme, že už sedíme za volantom... Pre vodičov, ktorí cez leto potrebujú celodenne svietiť mám jednu radu - navšívte čo najskôr očného lekára. Nie je to výsmech. Viezol som nedávno kolegu, počas jazdy mi povedal - človeče, ja niekedy nevnímam tie autá okolo mňa. Po mojej rade a návšteve lekára mu zistili poškodenie sietnice a očného nervu. Dôvod? Viac ako 10 hodín denne pred kompom. V jeho veku už tie pixle zo stále rovnakej vzdialenosti spravili peknú paseku.
Takže svietiť? Či nesvietiť? Najprv naše oči.
Teda tak.


morse59
Starší člen
Příspěvky: 157
Registrován: čtv 22 úno 2007 19:32
Bydliště: hradec králové
Dostal: 5 poděkování

Svítit ve dne?

Příspěvek od morse59 »

Ahoj. Jen tak mimochodem v sousedním Rakousku zrušili povinné svícení ve dne po asi půl roce, protože zřejmě tam mají skutečné ekonomy a chtějí něco udělat se stavem živ.prostředí. U nás to je pořád o penězích a lidské nenažranosti. Ahoj


Odpovědět

Zpět na „Jak na to...“